söndag, november 09, 2008

Garnfynd

Igår var jag på hantverksmässa i Helsingfors. Och jag fyndade lite garn. Skulle ha vilja haft mycket, mycket mera. Men ibland måste man vara lite förnuftig också.Det roligaste fyndet var denhär rosa bollen på 200 g. Kostade 15 € i teetee:s mässtånd. I affären kostar den 90 cent mera.
"Huj", sa dottern om den. Nu vet jag då en, som blir utan julklapp! :)
Själv är jag ivrig att få sätta igång. Det får bli en halsduk. 160 gram räcker till en 150 cm lång tät halsduk. Jag vill sätta igång genast och lämna de andra projekten på hälft i stickkorgens botten. Men så kan man ju inte göra. Suck!
Det doftar lamm om det vita luddet inköpt hos företagaren själv. På handarbetshuset Priima påstod damen, som sålde, att de kommer att sluta med sitt Hahtuva-sortiment (rullarna på bilden till vänster). Det må vara hur som helst med den saken, jag nöjde mig med dessa två "rullar".

Priima hade en massa vackra garner i allsköns färger. Klart att det japanska Norogarnet är helt underbart, men 10 €/50 gram är bara för mycket för min plånbok. Isynnerhet att köpa bara sådär och inte riktigt veta vad man skall göra av det vackra garnet. Dessutom, en tröja går på 400 - 500 gram. Ja, alltså 10 nystan = 100 €. I affären får man en baströja för ca 30 €. Det är dyrt att handarbeta! Men ack, så roligt och givande. Den säljinriktade damen försökte påpeka att garnet normalt kostar 12 €/50 gram. Men jag var mycket karaktärsfast och tog endast dessa härvor med en rätt spännande färgkombination.
De väger olika mycket, vilket gör att priset varierar. Nånting på 300 g blir det nu att hitta ett projekt till.100 gram Kaarna skulle det behövas till en basker, som är vintermode i år. Hur kommer det sig då att jag har 300 gram? Jo, förstås för att man fick tre nystan för 10,-
Från Novitas stora mässavdelning fyndade jag också en gul rulle Hahtuvainen och en spole Gold. Kan vara bra att ha.Jag passade också på att inhandla lite reflexband. Kan också vara bra att ha! Dottern visste precis att jag tänkte laga reflexblommor. Inte illa med tanke på hur ointresserad hon är av handarbete. :)
Och som grädde på moset fick jag de här två 50 grams härvorna på köpet. Vackert Elegant.

Mässan var väl värd ett besök. Massor av spännande saker att titta på och en hel del grejer man inte alls visste att man kunde göra. Kul med alla färdiga förpackningar, som innehöll garn, mönster och redskap. Sedan är det bara att sätta igång. Borde kanske ha köpt sådana paket i julklapp åt mina anförvanter? Med risk för att efter det inte vara välkommen till dem längre! :)
Helt overksam var jag inte under bussresan till och från Helsingfors heller. Så här långt kom jag på en alldeles vanlig mössa eller pipo, som vi säger här i Finland. Det är roligt att sticka med 5½ efter att ha tragglat med 3:ans och 3½ stickor. Med grövre stickor går det snabbt undan. Inte långt kvar nu att sticka med Novitas Isoveli inköpt för 2,50 €/100 g från Robin Hood i Gammelby. Lite skillnad mot det handspunna japanska silkesgarnet, inte sant?

3 kommentarer:

Mikaela sa...

Låter härligt med mässa!! Själv ser jag fram emot lördag när jag ska på handarbetsmässan till Tammerfors! Kanske du också ska dit?? Får säkert gardera mig med ryggväska då kan jag tänkta mig ;)

Inge sa...

Nej, jag tror att jag tyvärr måste lämna Tammerfors-mässan emellan, för jag skall jobba på söndagen. Synd! Dessutom så har jag ju fyndat så mycket garn nu att jag borde stå mig i ett halvår minst. Men vem vet när jag får för mig att starta något helt annat projekt än det jag har garn till! :)
En ryggsäck är ett absolut måste på sådana här mässor. Det visste jag inte i lördags, men sjuka händer blev det av alla plastkassehandtag som skar in i handflatan.

Anonym sa...

jag vill tipsa om garnfyndet.se

https://www.garnfyndet.se/