onsdag, september 22, 2010

Dagens fynd

I morse när jag hade minst femtioelva andra saker att ta itu med innan jag skulle iväg till jobbet, kom far i huset släpande på en stoooor papperssäck från vinden.
- Det är garn, hojtade han glatt. Han hade förstås öppnat säcken, nyfiken som han var.

Den uppmärksamma läsaren ser ju att säcken är numrerad. Att här plitats nummer två, betyder förstås att det finns en etta också. Och den vet jag precis var finns. Ovanpå garderoben i sovrummet. Innehållet har jag sämre koll på. Måste väl dra ner den och kolla.

Och visst fanns det garn i den här säcken också. Sådant här från 1980-talet (?) Rondos Pallerogarn i 250 grams nystan. 100% akryl, liksom Salome-garnet, Valvillas, tunt. En hel del Safir nystan från Anttila, också de akryl och sedan bomull av okänt ursprung. Här finns färdigt virkade rutor. Kanske mitt pensionärsprojekt? Det vill säga ett blivande sängtäcke, men var finns mönstret till dem?
Vad skall jag då göra med det här garnet? Pallero finns det kilovis av. En pläd i mormorsrutor? Men i akryl? Virka diverse stolöverdrag? Pannlappar?  :)  Sticka tröjor? Virka matta? Ge bort det?

Hur som helst, nämn ordet garn och jag går i gång på alla cylindrar. Så även i morse och stackars karl i bakgrunden, som inte fick äta sin frukost i fred.
Som ni ser finns det en hel del av de där stora nystanen.

 Och i bottnen på säcken fanns det ännu mera Pallero garn. Den här gången i brunt.













Och visst måste jag nu hålla med far i huset när han säger:
- Du behöver inte gå på loppis. Du kan fynda på vinden.
Tänk så klok han är.

Inga kommentarer: