lördag, mars 26, 2011

Bokgåva

Kanske det är bäst att Tilda hoppar över detta inlägg helt och hållet, för nu handlar det igen om stickcafé. :)
I tisdags på stickcaféet fick jag nämligen en helt fantastisk bok av en dam. Hon ville inte ha boken längre, för hon skulle inte sticka enligt mönstren, som fanns beskrivna. Jag sade också ärligt till att jag knappast kommer att sticka vantar med de här fantastiska traditionella mönstren och sade ärligt att jag är intresserad av det intressanta exemplaret som en bok och inget annat.
Som ni ser är boken sliten, men så är den också från år 1948. Ägarinnan har skrivit, "stickat" när hon klarat av ett mönster och "ska sticka" under sådana mönster hon ännu ville sticka. Damen, som gav bort boken åt  mig hade fått den av den ursprungliga ägarinnan. Är det inte fantastiskt med böcker, som har en historia och som man ser att är älskade och använda?
100 olika mönster finns det i boken. Garanterat värda att pröva på.

Riktigt fina mönster, inte sant? 

Boken är som sagt lite sliten. Jag borde kanske gå på bokbindningskurs i höst?

3 kommentarer:

tilda sa...

Nå just så! Nu får nog kuddorna fara så att man hinner vara med i allt det roliga:) Vilken underbar bok! Det borde finnas censur för inläggen...fast int e ja avundsjuk ska du tro...

Mmatilda sa...

Hej! Nu har jag suttit här o bläddrat fram o tillbaka på din blogg. Mycket fina grejer o kloka tankar.
Böcker har jag också en passion för.
Jag kommer att läsa vidare på bloggen!

Inge sa...

Tilda -> Var rädd för att det skulle gå så. Men självklart vinner ju stickcafé över kuddorna!
Om du är riktigt snäll, vilket du ju alltid är, kan du ju få låna boken. :)
Mmatilda -> Hej! Trevligt att du har hittat hit. Tack för feedbacken. Det gläder och får ju mig att fortsätta blogga. Vill du läsa mer om böcker så har jag skrivit här om de titlar jag läst i år: http://bloggen.fi/inges/tag/litteratur/