söndag, juni 24, 2012

KYH 23

Eilen ailoitin KYH no 23. Jihaaa! Jaksoin, oli kyllä tiukka aikataulu. :)
Tästä pitäisi tulla kaulaliinan. Ohje on just sopiva näin kesäneuleeksi. Kaunis lanka sain Mummikilta huhtikuussa SNY-lahjana.

Igår startade jag på det sista KYH-projektet, nr 23. Puuust! Tänk att jag orkade och har hunnit. Nåja, själva handarbetandet har gått bra, men uppdateringen här i bloggen har hamnat lite i skuggan av alla andra göromål.
Det här är tänkt att bli en halsduk. Mönstret är på engelska, men lätt att förstå och precis lagom intressant för en stillsam sommarstickning. Garnet fick jag av Mummikki som SNY-gåva i april. Det har fått ligga till sig på skrivbordet och jag har klappat på det, så mjukt och vackert, 100% extra fin merinoull. Need I say moore? Hoppas de två nystanen räcker till en lagom lång halsduk.
Ifall ni vill sticka enligt det engelska mönstret kan jag här hjälpa er lite på traven:
CO = cast on  = Lägg upp/ Luo      Själv gjorde jag en stickad uppläggning till den här halsduken
K = Knit = rät maska/ Oikein
P = Purl = avig maska/ Nurin
YO = Yarn over = omslag/ Langankierto
K2tog = knit 2 togheter = sticka 2 räta ihop/ 2 o yhteen
Row = varv/krs
BO = Bind off = Maska av/ Päätä silmukat
Lätt som en plätt, inte sant? Det här kommer till och med Tilda att klara av. Nu kan hon inte längre säga att hon inte kan sticka på engelska.
Hmm. Ska jag säga som inte ännu vågat börja virka på engelska, för att nu inte tala om på tyska! :)
I det här mönstret skall omslaget på varv tre göras bakifrån och på varv fem framifrån.

32 mm regn har vi fått hittills och mera har vädergubbarna utlovat. Allt regn som kommer före midsommaren är välkommet för alla törstande växter. Men sedan ska det regna lagom mycket annars förstörs grödan. Alltid kan man ju få önska...

4 kommentarer:

Tinis vita hem sa...

Du är så flitig, det kommer att bli en fin halsduk :)
Tack för översättningen! Ha en fin ny vecka!
kram Tini

Inge sa...

Tack! Jag flitig? Finns annat som blir ogjort i hushållet. Men strunt i det. Talade nyss i telefon med min mor, som sade att det kommer att bli höstväder med regn och blåst två veckor framöver.
- Så nu kan du sitta inne och sticka och virka, tillade hon. Jepp, helt rätt, men lite sol och värme behövs ju nog om vi skall få batterierna laddade inför hösten och vintern.

En riktigt skön vecka till dig med!
Kramis

Nyanser av vitt sa...

Så fint det blir.
Kram Agneta

Inge sa...

Tack!