fredag, januari 18, 2013

Smuggelgods

I tisdags var jag till stickcaféet. Riktigt bra att jag inte alltså har kvällskurs i grannstaden så hinner jag titta in i caféet en liten stund på eftermiddagarna. Jag fortsätter att sticka på Polkka-sockorna. Har redan hälen färdig på den ena och ska fixa den på den andra och sedan bara sticka. Vill ha dem fort färdiga, men ibland går det trögare än jag vill.

I tisdags hade vi glädjen att få besök av självaste Tilda. Hon delade generöst med sig av sitt "avfall". Och som hon skriver, vi kastade oss över böcker och tidningar. Själv försökte jag vara mycket förståndig och lite avhållsam, så jag tog endast två virkböcker med mig hem. Och dem smugglade jag in utan att far i huset märkte någonting. Det är ju bokstopp i vårt hus och även om han skulle ha gillat priset för de här två böckerna (fick dem alldeles gratis) så skulle han genast ha frågat:
- Va ska du med dom?
Nå, vad skulle jag ha svarat då? Virka förstås. Verkligt dum fråga juh, vad gör man med virkböcker om inte virkar från dem?


Den här är rena rama fyndet och den grabbade jag genast tag i utan att ens ha bläddrat i den. Den är från år 1979 och innehåller mönster till 25 olika stjärnor. Döm om min förvåning när jag hittade precis det jag varit på jakt efter:
Mönster till en badrumsmatta!!! Måste ha varit ödet som spelade in här.

Sen kan jag inte låta bli att tycka om den här Värmlandsstjärnan. Jag tycker att blomman skogstjärnan är så vacker.

Den andra boken jag smugglade in i huset var på finska. Den bläddrade jag faktiskt i innan jag tog den med mig hem. Hittade så fina mönster på grytlappar i den, så klart som korvspad att jag måste ha den.
Tusen TACK Tilda!






4 kommentarer:

tilda sa...

Så roligt att du är nöjd med kapet! Och jag är nöjd när jag slapp av med "avfallet".

Inge sa...

Så bra att allt utföll till allas belåtenhet. Och så bra att det finns värdefullt "avfall".

Anonym sa...

Jag plockade också med mig av Tildas "avfall": en virkbok "Peitteitä ja hartiahuiveja" från 1974 med olika stjärn-, blom- och rutmönster; tidningssida med mönster till en jättefin stickad spetsduk; boken "Virka 14" (från år ??) med mönster till dukar, spetsar, gardiner, stjärnor mm; Suuri Käsityökerho-tidning från 1981 och "101 idéer"-tidning från 1989. Jag är riktigt nöjd med mina val, så tack Tilda!
H: Verro

Inge sa...

Vilka fynd, Verro! Tur att de här dyrgriparna inte hamnade i pappersinsamlingen.