lördag, juni 01, 2013

Turista i hemstaden

Vi blir lätt hemmablinda. Därför kan det då och då vara bra att stanna upp och turista i sin hemstad eller närmiljö. Det gjorde jag förra lördagen (25.5) tillsammans med äldsta och yngsta sonen. Vi besökte Strömfors Bruk.
Det är en av våra pärlor här i östra delen av Nyland. Jag besökte Bruket förra året också, då på Bruksdagen. Jag har besökt Bruket i andra sammanhang också bland annat på Pumpakarnevalen, Wintermeeting, sommarteater osv. Där händer liksom hela tiden grejer. Inkommande veckoslut är det dags för bluegrass.
Yngsta sonen har besökt Bruket ett antal gånger medan det var premiär för den äldsta.

Vi inledde med lunch. Man kan inte gå omkring och njuta på knorrande mage. Själv hade jag redan på förmiddagen varit runt på olika populoppisar i stan, så jag var i skriande behov av något stärkande.

Brukskvarnen går lite på halvfart under maj månad. Men i juni utökas menyn och det finns mera att välja på. Själv åt jag en smarrig sallad med getost medan sönerna intog varsin plankbiff

I restaurangen träffade vi på ett gäng glada västnylänningar:
Sjundeå kyrkobröder med fruar. På väggen bakom ser ni en del av den speciella inredningen som finns i Brukskvarnen.

På bruksområdet finns förutom restaurangen, ett café, ett museum och flera hantverksbodar samt smedjan.
I boden Axel och Ida hittade jag vackra lemonadflaskor från Finlands minsta lemonadfabrik.
Som ni ser har de Strömfors Bruks etikett. Ska nog köpa av den där tranbärslemonaden nästa gång jag besöker Bruket.

Annat med lokalanknytning är bland annat de här trädockorna med Strömfors folkdräkt påmålad. Finns i Virginiaboden. Tillverkade av Marit Björkbacka.

Där fanns också de här grejerna. Skulle gärna ha velat ha de där smyckesscarferna, men jag var mycket ståndaktig och köpte inte någonting alls. Svårt var det att låta bli. Men jag har ju stenhård karaktär när det gäller allt utom då garn förstås. :)

I Artesanboden är hantverksutbudet digert.
 
När det inte finns kunder kan man sitta och virka mormorsrutor i vackra färger.

Satu Mansnerus i Luovat Kädet (Skapande händer) är en mångsidig hantverkare. Hos henne hittar du allt från tovade alster och smycken till keramik och tavlor. De här tavlorna är Satus senaste "villitys" (eller ska vi säga mani på svenska?),  tavlor gjorda med bivax. Ovan ett exempel på Satus rymdtavlor.

Här verktygen som behövs när tavlorna görs. Stryklodet är viktigast. Bivaxet ska nämligen hettas upp.

Perfekta presenter till dagens utdimitterade studenter. Grattis!

När Satu bläddrade i inredningstidskrifter såg hon att det ofta ingick Buddhastatyer i de trendiga hemmena, så hon beslöt att göra en alldeles egen staty.

Två små sötnosar tillverkade av Satu Mansnerus.

Vi hann ännu med att besöka Juha-Pekka Ikäheimos galleri och sönerna besökte dessutom Tiina Sundgren. Där köpte den yngsta en mugg.

Nöjda med en innehållsrik och givande dag vandrade vi iväg mot parkeringsplatsen.

Undrar vad vårt mål ska bli nästa gång vi turistar? Har ni något förslag? Hangö kvällstorg kanske? Fast det är ju inte precis att turista i närmiljön. Det är ju andra ändan av landskapet Nyland.










Inga kommentarer: