onsdag, december 31, 2014

Gästtofflor

Igår försvann de sista 250 grammen av julskinkan i Fina skinkpajen. Så nöjd, inget matspill där heller. Receptet har jag använt sedan år 1981, då min lillasyster gav mig det årets Köksalmanack i julklapp. Ja, hon gav den alltså julen år 1980. Fina skinkpajen är en favorit bland karlarna i familjen och far i huset blev nästan lyrisk då pajen stod på middagsbordet igår. Han önskar sig den lite oftare, men tjaaa, det finns enklare maträtter, som går snabbare att tillreda. Först ska pajdegen knipas ihop och så ska den vila 1 h i kylskåpet. Äggvitorna skall vispas skilt och sedan försiktigt vändas ner i skink- äggule- gräddfilsblandningen, som i sin tur ska i det förgräddade pajskalet. Blir alltså en del disk.

Idag ska jag glädja far i huset med fattiga riddare till efterrätt, så blir jag av med julbullaskivorna. Men då får han allt lov att vispa grädden. Nån arbetsfördelning måste vi ju ändå ha i köket.

Igår hann jag precis fästa sista garnändarna i gästtofflorna så att dottern hann pröva dem och gå in dem då hon var här på snabbvisit. Det röda garnet fick jag av en släkting till far i huset då hon tömde sin mors förråd. Och det vita mohairgarnet hittades uppe på vår gamla vind.
- Så bra att de där garnen kommer till användning, konstaterade dottern igår.

Modell: Har utgått från DROPSmönster, som fanns i årets DROPS julkalender. Har inte följt mönstret slaviskt utan virkat lite egna grejer. Hanken virkade jag för att kunna hänga upp tofflorna i väntan på nästa gäst.
Garn: Score, det röda och Sara mohair, det naturvita.
Åtgång: 90 g
Virknål: Nr 6½

Beklagar att bilden är lite suddig.

Önskar er alla ETT RIKTIGT GOTT NYTT OCH STICKRIKT ÅR!



Inga kommentarer: