söndag, januari 18, 2015

Farligt med mamma

Igår var jag borta hemifrån hela dagen. Och det var ju bra, för jag var ju hemma hela dagen i fredags och så kommer jag att vara idag med. Om morgondagen vet jag inte så mycket annat än att senast klockan 18 måste jag vara hemma. Antagligen borde jag på grund av morgondagens inväntade besök röja lite idag. Och jag som inte skulle ha tid när det finns så mycket att sticka.

Igår på förmiddagen var jag iväg till stan på tvåändsstickningen. Tyvärr var vi enbart två som dök upp samt läraren förstås. Och ändå var träffen gratis och utan förhandsanmälan. Fyra av 11 hade meddelat att de har förhinder, men resten då? Alla kanske har stickat vantarna färdiga redan? Nå, jag hade i varje fall kört fast och behövde hjälp så jag var där. Och det var riktigt skönt att sitta i lugn och ro och sticka låååååångsamt. Få se nu sen om jag klarar tummen, avmaskningen osv. Tur att det finns mönster på nätet. Tror inte att den här sticktekniken skulle vara så intressant att jag satsar på en hel bok? Men vem vet, jag kanske ska önska mig boken till morsdagspresent?

På eftermiddagen var jag iväg med min mamma till Robin Hood i Gammelby. Och sånt är farligt. Inte nog med att lillebror ringt mamma och varnat henne från att gå ut. Nå, till all tur var det bart alla ställen som vi gick, men då ska ni veta att jag nästan täppte till ingången framför affären. Detta för att få mamma ut och in i bilen utan att behöva beträda is.
Och det som är verkligt farligt för mig är att min mamma är världens snällaste. Så när hon inte hittade det garn hon själv vill ha så fick jag istället de här nystanen: 
De här lila nystanen har jag ett engelskt sockmönster till, så det ska nog gå bra. Nu har jag alltså 200 g garn till i lagret.









Men värre är det med de här sex nystanen. Garnet är en ljuvlig blandning av akryl, polyamid, ull och mohair. Jag var säker på att jag hade sett ett mönster för en herrtröja i nån av de senaste Novita-tidningarna med just det här garnet. Men icke då. Så jag var mäkta besviken igår kväll då jag i vild panik bläddrade genom den ena mönstertidningen efter den andra. Är det liksom för mycket begärt att hitta ens ett herrmönster med ulligt, gulligt tjockt garn? Jag kan inte knåpa ihop ett eget mönster. Det tar alldeles för lång tid för mig och jag tror inte ens att jag skulle klara av det. Och jag vill, jag vill sticka med grova stickor och tjockt garn så att det blir fort färdigt. Snart är ju februari här och två karlar i familjen har födelsedag.
Nå, om jag inte kommer vidare i min mönsternöd får jag lov att plåga dottern med något alster. Finns en och annan möjlighet hos Novita. + 600 g till lagret, tills jag hittar önskat mönster. Jag kom alltså hem med 800 gram garn. Hups! Tack mamma! Du är underbar.

Förstås var jag tvungen att köpa senaste nummer av Året Runt, dvs nr 4 2015. Tack för tipset Pellingefamo. I tidningen finns ett femsidigt stick- och virkextra.
Och förstås faller jag pladask för det här sjalmönstret. Men det ska stickas med stickor 2½ och 3½. Lite annat än sjuans stickor som rekommenderas för Lehtogarnet.

Kanske jag hellre satsar på den här hjärtemössan? Borde gå att genomföra med 7-bröder garnet. Inkommande vecka har dessutom Robin Hood extra pris på det garnet, två nystan för 7,50 € och det är 150 gram i nystanet.

Vi avslutade vår köprunda igår med att gå ut och äta. Bredvid vårt bord satt två män i 60-årsåldern. Och jösses, så mycket skvaller har jag inte hört på år och dag. Allt från hur allting barkade åt skogen när sonen X tog över firman av far H till hur det var att köra långtradare på 1900-talet. Om ni tror att kvinnor skvallrar så glöm det. Tycks vara männen som sköter den uppgiften nuförtiden. :)

Inga kommentarer: