tisdag, februari 03, 2015

Hålrand

Natten mellan söndag och måndag fick jag den vita sjalen, Hålrand färdig. Namnet Hålrand och själva mönstret kommer från Deisydesign. Ursprungligen hade jag tänkt sticka enligt ett mönster från Garnstudio (Drops), men garnet passade inte riktigt till spetsmönstret. Och då fanns det inte så mycket annat att göra än att ändra strategi och söka ett nytt mönster. Säger bara det, vilken tur att Internet finns. Hur skulle jag annars snabbt och behändigt hitta olika mönster? Nåja, kanske bläddra flera veckor i tidningar?

Modell: Hålrand från Deisydesign
Garn: Vitt, luddigt med glitter i från Storloppiset i stan.
Åtgång: 194 g
Stickor: Nr 5½
Strategiska mått: Ungefär 190 cm bred och 87 cm från spets till rygg, oblockad.

Tur att jag rev upp den i torsdags. Utan mittmaskan och omslagen på rätt ställe skulle resultatet inte ha blivit bra. Tänk att jag förstod det! Gör om gör rätt är nog en bra ledstjärna i allt kreativt arbete.

Uddkanten krullar sig precis lagom. Fransar skulle inte ha gjort sig på den här sjalen. Dessutom kan jag inte låta bli att tycka att fransar är opraktiska. Tänk när ni sträcker er över salladsskålarna när ni tar lunch från gående bordet och fransarna hamnar i dressingen. Huuu, klottigt värre.

Tänk så effektfullt det ändå blev med helt vanlig rätstickning. Det är nog garnets förtjänst.

Jag hade med sjalen på stickcaféet idag. Inte för att jag vill skryta utan för att jag ville visa att någon gång blir jag också färdig med något projekt! allt jag börjar på blir alltså inte UFO:s. Så det så!

Som vanligt hade vi jättetrevligt på caféet och den här gången deltog två tyskar. Den äldre av de två blev jätteintresserad av min helt vanliga stickade förstärkta häl. Jag försökte förklara på engelska så gott det nu gick. Hoppas hon förstod. Hon visade sin tyska mönstertidning och frågade om den häl jag hade stickat hette nånting med Fuss. Öööh, jag har dessvärre inte börjat sticka på tyska, ännu ska jag kanske tillägga. Det är ju så att jag knappt klarar svenska beskrivningar så...
I varje fall, vis av skadan från förra veckans stickcafé och rivning av sjalprojektet hade jag idag med mig min sockstickning. Lugnast så.




Inga kommentarer: