tisdag, juli 14, 2015

Ny traktor

- Vaaa, hördes far i huset med något upprörd stämma fråga i telefon på finska igår.
- Att va ha du gjort, fortsatte han och började stirra omkring sej. Jag försökte göra mej så osynlig som möjligt och smyga försiktigt ut ur köket, men ack han fick syn på mej. Han avslutade telefonsamtalet och frågade mej:
- Vet du vad mr J har gjort? Jo, han var iväg med frun fast vi skulle fara tillsammans till Borgå idag efter remmarna.
Voj, voj, skulle jag ha haft lust att säga, men jag var tystare än en liten mus.
- Nu får du följa med istället, sa han och spände blicken i mej.
Äääh, nääe han menade väl inte allvar. Jag skulle ju sticka sockor, inte göra nånting annat, för jag hade gjort undan alla måsten på förmiddan.

Joo, bestämde han, jag skulle med om så mot min vilja. Suck och stön.
- Jag far bara lite dit till H och så åker vi sen.
Jaha, det betydde väntan för min del, för far i huset har ingen aning om vad tid är och att affärer stänger. Och mycket riktigt fick jag ringa honom efter 1½ timme och fråga vad och hur han hade tänkt. Jovisst, han skulle komma hem genast och så skulle vi åka iväg. Nåja, genast och genast, men iväg kom vi och till Agrimarket i grannstaden körde vi och under över alla under så fick han tag på rätt sorters remmar till slåttermaskinen "ogräsets vän". Och gissa vem som fick betala kalaset? Jo, just hon som måste följa med, vem annars?

Före hemfärden tog vi den obligatoriska rundan via återvinningscentralen. Och jag var riktigt imponerad. De hade fått in massor av bra grejer och det fanns soffor och stolar från fem euro uppåt, riktigt fina barnleksaker och utrustning. Men också dyrare supersnygga designlänsstolar och ett vackert gammaldags vitrinskåp, som tyvärr redan var reserverat. Där var också glädjande många människor, som gick runt och letade efter det ultimata fyndet. En del ville ha sommarlektyr, andra leksaker och barnkärror. Far i huset hittade en perfekt arbetsbänk med tre rejäla lådor under. Men den kostade 140 euro och det var för dyrt tyckte han.

Själv investerade jag i en ny traktor. Kunde ju inte låta en Massey Ferguson bli kvar där.
Vad tycks? En sexcylindrig 4270-modell. Inte illa eller hur? Dessvärre så ska den nog iväg till ett bättre hem. Jag äger ju inga åkrar längre, så...

Det första jag faktiskt fick ögonen på var den här lilla trätavlan, som jag ju bara måste ha. När jag frågade Janne vad den kostar log han bara rart och skakade lite på huvudet, så jag fick den alltså för tack så mycket. Bra affär, inte sant?
Minstingen skrattade när vi kom hem och jag stolt visade upp fyndet.

- Hur kan du vara både snål och generös på en gång?
Nä, det fick han inte att gå ihop. Jag försökte förklara att den enda jag är snål mot är mej själv och att jag alltid ger bort den sista sedeln jag har. Själv tycker jag ju att det där med "Intresserad av allt nytt" passar perfekt in på mej. Så det så.

Ja, och apropå generös. Den här boken hittade jag åt mamma.

Men jag tänker ägna mej åt den här deckaren istället för romanser.

I vinter blir det sedan att läsa den här boken från år 1955.

Förstås måste jag ju ha lite handarbetsmaterial också.
- Va ska du med det där? Sånt där har vi redan hemma.
- Ja, men inte med julmotiv, försvarade jag mej.

Ja, men hej, vad ska jag nu på riktigt med den här tygpåsen? Jag har ju faktiskt ingen symaskin nu för tillfället heller, hmmm...Gissa vad jag betalade för allt det där? Jo, fyra euro och då säljs i princip böckerna för en euro/styck. Så nu var jag i alla fall lite ekonomisk, inte sant?

Jag hittade också den här tokroliga boken, men jag tog inte den. När far i huset bläddrade i den blev han eld och lågor. Förstås skulle vi ha den också. Och gissa vem som fick ge en euro åt Janne?
Den här boken kommer nog också att hamna i ett bättre hem. Här finns goda råd om allt från hur du springer i högklackat, hur du blir vacker (framhäv brösten och använd mycket mascara!) till hur du försvarar dej (sparka i skrevet löser många situationer) och hur du tar bort gångjärnen från dörren ifall du blir kidnappad. Ni ser rena rama överlevnadsboken. Alla kapitel inleds med ett citat från någon film där en kvinna haft huvudrollen. Ajjo, här finns också tips om hur man fångar en miljonär. Det första man ska göra är att söka upp de barer och restauranger där miljonärer brukar röra sig.


Och här ett viktigt tips om hur ni skyddar era barn mot hemska odjur. Om ni har sett Alien-filmerna så ser ni att motivet är taget därifrån. Har ni inte sett en endaste Alien-film så föreslår jag att ni ser åtminstone den första, men gör det inte ensam om ni inte klarar av skräckfilmer. Till och med jag hoppar fortfarande till när utomjordingarna dyker upp och då har jag sett filmen ett antal gånger.
Ni som har sett minstingen inser att han är huvudet högre än jag så det blir väl så att han ställer sig framför mej i stället. Men vad ni än gör, spring inte och förlora aldrig ögonkontakt med odjuret.

Far i huset rotade i den stora gratishyllan och hittade den här boken. Här finns många fina recept på bröd.

Han tycker att jag skall baka Lars' semlor (frallor) och batonger. Vad han inte riktigt kollade var att det här är grovt och nyttigt bröd, inte sånt där ljust som han föredrar.

Så tyckte han att jag också borde pröva på det här hälsobrödet för Anja, receptuppgiftslämnaren, är ju från Lovisa. Men även den här boken ska vidare till ett bättre hem. Det är så bekvämt när unga husbonden bakar och knådar degar och förser oss med varmbröd. I söndags fick vi supergoda semlor (frallor) av honom.

Och när han hittade den här visste han inte till sig av glädje. Nu ska han minsann lära sig tyska. Tyvärr fanns inte ljudinspelningarna med. Far i huset tänker ligga i hårdträning så han klarar av kommunikationen senare i höst när tyskarna återvänder. Hur det ska gå till vet inte jag, för ingenstans i boken står det till exempel nånting om växellådor och annat dylikt som han brukar gilla att diskutera om.

I första kapitlet får man redan lära sig att beställa rött eller vitt vin. Far i huset tränar som bäst på att lära sig månaderna på tyska.
- Det borde ju vara enkelt för de liknar de svenska namnen, konstaterade han igår. Ack, ack, jag har inte ännu haft hjärta att berätta för honom om der, die och das. Kanske vi ska gå på språkkurs i höst? Men hur var det nu, månne det finns en nybörjartyska på Mi? Nä, icke...suck... nå jag ska ju kvällsjobba ändå, så..

Gladast blev nog far i huset över den elektriska trimmern som han fick helt gratis. Få se om den fungerar.

Igår hade vi också gäster, men de var av ett litet annat slag.









Inga kommentarer: