onsdag, juli 22, 2015

Pastellfärgade sockor

Puuuh! Det verkar som om jag inte skulle hinna med nånting alls nuförtiden. Det är stressigt att ha sommarlov ska jag säga.

I måndags strax före midnatt fick jag dock ett sockpar färdigt. Så det händer nånting på stickfronten också. Tro inget annat.
eftersom far i huset redan en längre tid har spelat julsånger på gitarr tänkte jag nästan utnämna det här sockparet till årets första julklappssockor, men så blev jag lite osäker. Är det faktiskt första paret? Har jag faktiskt inte stickat andra redan? Och jovisst, redan i januari var första sockparet färdigt, så det så! 

Far i huset har för övrigt på min begäran nu frångått att spela Härlig är jorden och andra julsånger. Vem som helst kan ju bli nervös av stundande jul mitt i juli. Så han började spela Finlandia med anledning av Sibelius 150 årsjubileum
I måndags hamnade jag på en liten tripp till grannstaden med honom och då fyndade jag en finsk musikskolbok och en svensk citatbok för 50 cent medan far i huset försökte pruta på den åtrådda arbetsbänken i återvinningscentralen. Dock utan framgång, men vi tog hem kaklen som han köpt tidigare, så vi var inte ute i ogjort väder.
Nu spelar han då Pråmdragarsång på Volga istället. Den finns i den där musikboken. Jag har försökt föreslå nånting lite mera visaktigt eller trallvänligt, men talar för döva öron.

Sockorna ja,
Modell: Ett par helt vanliga damsockor, mönster finns bland annat på garnbanderollen
Garn: Nalle Taika från Novita
Åtgång: 78 g
Stickor: Nr 3½

Det såg lite oroväckande ut på slutet av andra sockan. Far i huset förstod inte alls vinkarna jag gjorde om att vi nog borde åka till Koria för att mitt garn håller på att ta slut. Han var mycket kallsinnig:
- Du har nog garn. Tån får bli i annan färg.
Suck, men det blev hela 14 gram kvar. Nå nu funderar vän av ordningen hur det här kan stämma: 78 + 14 = 92 gram. Nystanet borde väga 100 gram så nu har jag igen blivit lurad på 6 gram. Dags att göra en reklamation?

Igår var jag hoppfull och tänkte att äntligen, äntligen så kan jag sitta ute på balkongen och sticka. Jovisst var det sol en stund efter det att vi kommit hem från ett besök hos min mor. Men så fort jag satte ner mig och fick fart på stickorna så kom molnen fram och efter en stund började det regna. Snopet.

Idag har jag varit till stan på lunch med unga husbonden och hans sambo. Det var riktigt trevligt. Och när vi var i stan hade det slutat regna.
En lite tilltufsad blåmes sökte regnskydd på balkongen idag på förmiddagen. Stackaren, det kan inte vara lätt att flyga i ösregn.

Snart ska jag iväg på födelsedagskalas till Valkom. Där var jag också i måndagskväll på namnsdagskalas, men då i ett annat hus. Och imorgon ska jag iväg med dottern österut. Som sagt, det är stressigt med sommarlov, men skönt att vara ledig och vädret är perfekt för stadsfärder.



Inga kommentarer: