måndag, december 14, 2015

Man tager...

... vad man haver sade redan på sin tid Cajsa Warg. Så fick jag göra i år då vår adventsljusstake inte dök upp i år heller. Den liksom bara försvann i flytten och förra året hankade vi oss fram utan och hade andra ljus att brinna istället. Men i år var jag fast besluten att vidta åtgärder. Ljus hade jag ju, så det var bara att leta reda på ett lämpligt underlag.



- Nej, du får inte förstöra formen, utbrast min svärdotter förskräckt då jag tänkte placera ljusen direkt i kakformen. Och visst, den är ju alldeles för fin för att tjänstgöra som adventsljusstake, men...
Så kom jag ihåg att uppe i köksskåpet fanns några former, som det egentligen var meningen att hälla ljusmassa i. Men nu behövdes de för annat och simsalabim så var ljusstaken färdig. Ljusen är ju lite "hantverksmässiga" inte sant? Hjärtat är ju i korsstygn.


Igår tände vi redan det tredje ljuset. Far i huset och min hulda mor är dock inte riktigt övertygade. De tycker bägge att det inte kan vara fjärde advent inkommande söndag, för det är ju inte jul då ännu. Mycket tålmodigt har jag försökt förklara att fjärde advent INTE kan vara söndagen den 27.12 för då är julen redan över. Få se nu om de tror på mej.


Far i huset har städat flitigt i garaget, men inte för att få in min plåtlåda, ack nej. Men hans städande har burit frukt, för titta vad som fanns på frukostbordet förra veckan:
Just det! Den försvunna ljusstaken. Tjohooo! Den är återfunnen, kan det bättre bli?


Och den som söker finner, så gjorde jag idag då jag googlade på helt andra saker och äntligen, äntligen hittade virkmönstret till flaskpudeln! Nu gäller det att gräva fram garn och virknål. Tjohoo!

2 kommentarer:

Smycka sa...

Plötsligt händer det! *hihi* / Ulrica =o)

Inge sa...

Ja, till all tur...