söndag, januari 17, 2016

Gårdagens lilla utflykt

Brrr! Här är det fortfarande kallt, alldeles för kallt om ni frågar mej. Igår då jag var ute med min plåtlåda var det så kallt att jag hade svårt att få i ettans växel. Bilen var liksom alldeles stelfrusen och protesterade mot att den måste köra i sådant vinterväder. Den vill ha lagom mycket värme och bara vägar, så det så.

Igår var jag alltså iväg till stan i sällskap med min svärdotter. Vi började med att besöka Almska Gården och 20-årsjubileums utställningen där. Intressant och givande. Sen fortsatte vi och hur det nu var så hamnade vi i vår LYS. Och nej, det var inte alls svärdottern, som lockade mej dit. Jag gick faktiskt helt själv. Jag hade ju läst annonsen om flyttningsrea i torsdagens tidning. -20 till -70% stod det. Och nej, jag hade inte alls tänkt förirra mej till nån garnaffär. Men jag hade fått en strålande idé och tänkte att kanske, kanske skulle det finnas Mini alpacka från Sandnes Garn. Jag skulle ha behövt sex nystan till en dubbel halsduk, som skulle ha värmt så skönt. Men nu blev det inte så, tyvärr. Tyvärr var också de garn jag suktade efter allra mest inte alls nedsatta till reapriser. Vilken besvikelse!

Med tanke på min långsamma sticktakt gäller det förstås nu att mitt i smällkallaste vintern ta sikte på den ljuva sommartid som skall komma. Och så gjorde jag.
Plockade de här bomullsgarnen från hyllan á 2 €/nystan. 200 g. Fanns också i rosa hur mycket som helst, men tänkte att jag för en gångs skull borde tänka lite ut ur boxen vad gäller färgerna.

Från korgen utomhus plockade jag de här tre bambunystanen, också de för 2 €/nystan. 150 g. Synd att det inte fanns flera av samma färg. Inuti i butiken var det normalpris, som gällde på dessa mjuka sköna nystan.

I samma korg och för samma pris hittade jag det här ensamma nystanet. Det ville prompt hem till mej, så hur skulle jag ha kunnat neka? 50 g.

I vindfånget till affären hittade jag de här två nystanen med virkgarn, 3 €/100 grams nystan. Inte alls dåligt. 200 g.
 

Men ack, ack, ack, nu har jag ökat mitt garnlager med hela 600 g. Så här var det nog inte meningen att det skulle gå. Hur kan jag vara så dum, idiotisk och enfaldig? Å andra sidan det kostade enbart 20 €, så kanske det inte var så tokigt alls?

Har man garn så måste man ju ha verktyg, inte sant? De här förpackningarna med Milwards rundstickor fick man för 1 €/styck. Tyvärr fanns det nästan enbart 40 cm långa rundstickor kvar, men jag lyckades hitta två 60 cm och en 100 cm. Mycket bra att ha ifall nån av de rundstickor jag redan har fastnar i något projekt....

Sedan fanns det band och spetsar i stor mängd för 1 €/styck. Men jag nöjde mej med de här två. Det till vänster passar ju bra till årets julklappar (om det nu blir några...) och det till höger är så härligt somrigt. Det fanns också rikligt med broderigarner både i ylle och i mouline. Men... ja sånt kan jag inte och vet inte heller ett jota om dem så de fick bli kvar i affären.

Det fanns också massor med fina tyger. Men som svärdottern sade:
- Man måste veta till vilket projekt man ska ha det.
Förnuftigt, inte sant? Garn kan jag köpa på lager, men tyg? Nääe, det går inte, i synnerhet inte eftersom min symaskin fortfarande är trasig. Suck!
Marimette (LYS) kommer att flytta till Alexandersgatan i mars nån gång. Så nu hinner ni ännu dit och fynda.


Jag trodde att vi skulle få borgågäster, så vi besökte också Café Vaherkylä.
Därifrån köpte jag dotterns favorit, Mannerheimtårta. Men när köpte var avklarat stod det klart att gästerna redan hade återvänt hem. Synd om dem, som inte visste vad de gick miste om! :)
Men här i huset har vi kalasat i dagarna två.


Innan vi återvände till landet från stan hann vi ännu in i mataffären.
Och eftersom jag hade försett mej med virkgarn, så behövde jag ju också en ny virktidning, inte sant?






Inga kommentarer: