måndag, maj 23, 2016

När ska du hinna?

- Oj, när ska du hinna läsa alla de där, frågade unga husbondens sambo förskräckt i lördags då hon såg min lilla hög med böcker.

Men det är ju bara tolv böcker, de flesta deckare, så visst ska jag hinna läsa dem under sommarlovet, inte sant? 
Dessutom, när jag stod och tvekade med Anne Holt-böckerna så uppmuntrade min svärdotter mej:
- Äsch, det gör inget om du redan har läst dem. De kostar ju bara 50 cent!
Tja, så jo, jag tog dem, ni vet ju hur lättövertalad jag är. Den ena boken fick jag gratis från bokbytarskåpet. Fast nu började jag undra om jag har läst den också tidigare, hmm... mitt minne är inte vad det borde vara, tydligen! :)

Nå, när svärdottern fick klart för sig att jag skulle satsa på läsning i sommar blev hon lite betänksam:
- När ska du hinna sticka då?
Tja, det får väl bli sen i augusti kanske? Nu just ser det absolut inte bra ut på den fronten, dessvärre. Vet ni på tre dagar har jag endast kommit 4½ varv på socka nummer två. Ack, ack!

Idag har jag på fritiden roat mej med hjärngymnastik på högsta nivå och till min stora förvåning klarade jag av Mästarprovet i tidningen Lyckokrysset. Kors i taket säger jag bara. Men jag har då använt mej av alla uppslagsverk jag nånsin hittat. SAOB är rena rama guldgruvan i det här fallet. Puuuh! Och milda makter vad mycket jag har lärt mej, skulle det nu bara hållas på plats i hjärnvindlingarna...
Jag hade glömt hur roligt det är att riktigt kämpa med korsordet och inte ge upp förrän det är färdigt. Jihaaa!


Blogg 100/84





Inga kommentarer: