torsdag, juni 02, 2016

Det började bra...

... sommarlovet alltså.

Igår damp den här ner i postlådan:

Så nej, jag behöver minsann inte köpa sticktidningar, dom kommer hem till mej.

Här finns många intressanta modeller...

... men nånting har hänt, för jag tittade på symönster!!! Hjäälp, jag tror att jag har drabbats av värmeslag. Egentligen är det nog mera tyget jag är intresserad av i det här fallet, så nu måste jag väl iväg till Eurokangas? Nån som är ledig och vill följa med?

Det där klänningsmönstret är märkt som Enkelt (Helppo), men
jag skulle vilja ha den här modellen istället och den är märkt som medelnivå. Suck! Jag kan ju inte sy, min symaskin har sagt upp kontraktet (kretskortet sönder) så jag borde ju öva mej på nån låningsmaskin, eller hur? Men, men, jag behöver liksom allting från mönsterpapper till jag vet inte vad. Och jag kan vare sig rita eller klippa och vete sjutton vartåt trådriktningen far iväg. Oj, nej! Jag borde väl gå en kurs i Mi? Fast då får jag vänta läääääänge på klänningen. Och jag måste ju nog köpa tyget färdigt i alla fall och hur mycket tyg ska jag ha då? Åh, du milde. Det finns ju sömmerskor, kanske det skulle bli min räddning? Eller skall jag köpa massor av lakanstyg och så öva, öva och öva igen? Tror ni att det lyckas?
Men hej, vänta nu... unga husbondens sambo kan ju sy, vågar jag fråga henne?

Jag gillar faktiskt det här tyget också, men eftersom jag är kort och tjock så ska jag nog inte ha en långklänning, tror jag... 
Den där lilla stickade spetsjackan är också fin, men jag ska inte ha kortärmat heller för jag har inte hunnit träna armarna så gäddhänget slänger och dänger! :)

Den här halvkjolen med virkade prästkragar skulle vara rolig att göra, men åt vem, det är frågan.

Igår hade det gått 110 år sedan kvinnorna fick rösträtt i Finland. Det firade vi här i huset i bästa Svinnkampsstil med salta snurror.
Jag hittade två halva paprikor i kylskåpet. De såg lite hängiga ut så jag beslöt att göra nånting med dem. Det fanns dessutom en ostkant, emmentaler, och lite riven cheddar som behövde användas, liksom ett paket pepparmedwurst vars datum faktiskt precis hade hunnit gå ut. Till det tog jag ett helt nytt paket Viola färskost med gräslökssmak och så gick jag ännu ut och klippte med färsk gräslök och blandade ihop allting. Paprikan, ostkanten och medwursten tärnade jag.

Först hade jag tänkt göra varma smörgåsar, men vi hade egentligen inte överlopps bröd så jag grävde fram tårtdeg från frysen. Och nej, där finns inget garn mera! :)
Resultatet av min kylskåpstömning blev riktigt bra om jag själv får säga det? Det finns nämligen inga snurror kvar längre så då måste dom ju ha varit goda, eller hur?

Till efterrätt blev det jultårtor eftersom det blev lite deg över. Både min mor och far i huset trodde att jag har fått fnatt.
- Jultårtor mitt i sommaren, undrade de. 
Jo, men... nå far i huset är överlycklig för det där är hans favorit bakverk, så de fick åka med till drängjobbet idag som matsäck!

Apropå tjock ännu... jag steg på vågen i morse, sen steg jag av, nollade och steg på igen efter sjunde gången litade jag först på vågen. Utan att jag har gjort nånting så har jag minskat 3,9 kilo i maj. Det var som sjutton! När och hur har detta skett? 
Även om de där kilona inte direkt märks på min tjocka mage, så är det ju i alla fall på rätt väg. Jihaaa!

När jag berättade om det här för min mor så sade hon:
- Nu ska du fortsätta på samma sätt.
Ja, men hur då? Jag gjorde ju inget extra mej veterligt... Borde jag kanske börja banta? Eller är det alla mina hälsosamma luncher ute i gott sällskap som visar sig på detta sätt? Eller är vågen kanske ändå sönder? Bäst att säga att far i huset stiger på den för att få det kollat.

Men sommarlovet började alltså bra!

Blogg 100/94



Inga kommentarer: