fredag, juli 15, 2016

Det var i söndags...

Ja, nu har hela veckan nästan gått
och inget blogginlägg ni fått!

Det är så att det verkliga livet har tagit över, så jag hinner liksom med ingenting så här på sommarlovet. Och snart kommer jag att hinna med ännu mindre för jobbet kallar. Nå, vi är inte där än...

I söndags var jag alltså igen på språng. Den här gången hade jag fått med mej far i huset. Lätt var det inte att slita honom från TV:n och EM i friidrott. Jag fick använda en hel del tålamod och mycket snälla ord. Och förstås stortrivdes han när vi väl var där. Och så var han så glad för sällskapet från Gislom. Far i huset är alltså lite trögstartad ibland.

I söndags idkade vi kultur/hantverk och närturism på en och samma gång. Vi landade i Virböle i Strömfors.


Det här hembygdsmuseet har vi kört förbi en och annan gång. I söndags var det dock dags att bekanta sig med Virböle hembygdsmuseum på riktigt. Huset är från 1700-talet och flyttat på 1880-talet.
Och jo, det regnade när vi var där. Det ser ni på den runda droppen där på fotot.



Regnet hindrade dock inte Hasse Dahlberg från Ingå. Han byggde ett staket av granslanor.


Far i huset och undertecknad tog skydd inomhus. Stor bakugn och på väggen till höger om fönstret finns en träslev per familjemedlem samt en tallrik/bytta per person. Tror jag ska införa samma system här i vårt moderna kök, så får var och en diska sina egna kärl och hålla reda på dem! :)


Fint Arabia porslin.


Den här fina gungstolen skulle jag gärna vilja ha. Kolla fotstegen. Bak i hörnet finns en hylla full av pipor.


Ett degtråg kunde ju också vara behändigt i ett modernt kök, eller hur?


I andra änden av huset fanns också ett kök och exempel på olika fångstredskap. Sedan finns där en stor vävstol samt allt annat som hör till så man kan karda, spinna osv.


Skyttlar och gamla saxar från Fiskars.

Grindväv eller bandväv, vilket ni föredrar.

En flugfångare är också bra att ha!

En riktig telefon från den tiden då centralen hade koll på precis allt som hände i byn. Social kontroll som medförde trygghet.

Här i köket finns också en lite rolig låg stol/pall med ett hål i mitten. Museiassistenten Carina Nygård berättade att det är en "staananstol". I hålet placerades alltså barnen när man ville ha dem på ett säkert ställe. Smart!

På gårdstunet finns också en loftboda. Den är ditflyttad från Lappträsk år 1975.

Inne i bodan finns många spännande saker. Här en hästdragen vält.

Självklart finns det också en rökbastu. Hur skulle man annars ha blivit ren? Eller fått julskinkan palvad/rökt?

I sådana här fick man åka förr i tiden efter hästen.

Staketet blev riktigt snyggt. Härligt när gammal hantverkstradition tas till vara. Och nej, jag har inte visat precis allt här i bloggen, så ni får allt ta er till Virböle själva och se på resten. Museet är öppet i juli tisdag - söndag kl 11 - 16. Inträdet är fritt så iväg med er till Höjmossavägen 4.

I närheten av museet blev det ett litet möte då de här katterna alla kom från var sitt håll för dagens träff. Så kanske katter ändå är lite sociala?

Efter den här kulturduschen fortsatte vi i trevligt sällskap till en annan kulturplats:
Gulfbaren som har över 50 år på nacken! Även det en upplevelse.

Och där vet ni, där såg vi en Corvette. Och de av er som läste blogginlägget från i lördags förstår ju att det här är en Chevrolet, inte sant?

Och så har jag sparat det bästa till sist:
Jag fick en så här fin nystvinda i söndags! Eller "nystanträä", som min hulda mor säger. 
Förra veckan fick jag erbjudande om att få en vävstol från tre olika håll. Verkar som om människor städar källare, uthus och vindar. I något skede fick jag upp mitt stora gap och sade att en nystvinda skulle jag behöva och inget annat. 
Tack snälla för den här gåvan!

Och nu, nu ska jag iväg med mamma på lunch, men det är en helt annan historia! :)




2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag å min kollega,Martin Book kände Hasse Dahlberg och hans kompis Greger Degerlund och deras fina kulturgärningar, bl.a hustimring, sätta gärdesgårdar, å nyttan av den fina finska hästen.
Detta var på 80-90 talet, och skulle så gärna komma i kontakt med dem om dom nu lever, men jag har inte adress eller telefonnummer. Någon som vet
Med vänlig hälsning Hasse Söderberg f.d. lärare Västerby skogsskola Östergötland Sverige
Tel 073.4424428

Inge sa...

Enligt den information jag har fått skulle Hasse Dahlberg ha gått bort. Men säker på det är jag inte.
Finns det nån här som vet något om Hasse Dahlberg och Greger Degerlund?