måndag, december 05, 2016

Namnlös julklapp

I fredags var jag iväg på en liten och trevlig julfest. Vi deltagare hade fått order om att vi skulle ha med eget dryckjom, så jag tog mej efter avslutad arbetsdag till den statliga monopolinrättningen. Där stod tre arbetare lutade över en kassa-apparat och kollade nånting. Den kvinnliga chefen försvann snabbt ur sikte alltmedan jag tog tag i den unga killen och drog honom med mej medan damen i kassan stod kvar och väntade på nästa kund.

Killen visste precis vad jag skulle ha till kvällens maträtt, Janssons frestelse. Det skulle förstås vara öl. Och inte vilken öl som helst utan Malmgårds Dinkel. Det enda han funderade på var om jag skulle behöva två eller tre flaskor öl. Två fick det bli. Det skulle nog räcka.

Men vad skulle jag ta som sällskapsdryck? Rosévin? Hmmm...
- Har ni Highland Queen, frågade jag och försökte låta extra världsvan, som om jag ofta gick där i affären och handlade.
Jadå, det fanns i whiskyhyllan. Den unga killen grabbade tag i flaskan och såg lite bekymrat på mej:
- Jag tror nog inte att du ska köpa den här.
Damen i kassan gjorde en häftig inandning och kom rusande:
- Så där får du inte säga till kunder.
- Nä nå, men...
Jag drog fort iväg från whiskyhyllan för jag insåg att jag nog inte ville ha en så stor flaska ändå.

- Har ni Juicy Drops, frågade jag förhoppningsfullt.
Jadå, vi drog iväg till en annan hylla och flaskan hamnade i min korg.
- Men vänta nu, sa den unga killen och tog upp flaskan och studerade den noggrant.
- Den här ska blandas ut med sodavatten. Den är för stark för dej.
- Men jag har inte sodavatten hemma.
- Du kan gå in i grannaffären och köpa.
- Nej, svarade jag helt förskräckt. Jag hade ju sett hur långa köer det var till kassorna och jag hade ju bråttom hem för att sen återvända till stan.
- Nå, då kan du köpa en burk Schweppes härifrån, fortsatte han.

Flaskan åkte tillbaks in i hyllan och vi drog iväg till ställningen med små behändiga flaskor. Den unga mannen bjöd ut det ena och det andra, men jag var ganska kräsen och ville inte riktigt.
- Nu vet jag, sa han och drog iväg med mej till ena väggen.
- Härifrån kan du hitta nånting och då kan du köra hem.
- Men jag har ju chaufför, sa jag smått förnärmat. Skulle jag dricka alkoholfritt då? Sällan!

Så vi gick tillbaka till ställningen med småflaskor. Och nu tog jag emot den lilla whiskyflaska, som den unga killen överräckte. Därefter tågade vi bägge nöjt iväg till kassan. Han hjälpte mej snällt att packa flaskorna i väskan sedan lutade han sig fram över rullbandet och sa:

- Det här är sen min mamma!


Att jag sedan kom hem i fredags efter att endast ha druckit den ena ölen är en helt annan historia. Nu i fredag skall jag iväg på julfest igen, så då behöver jag kanske lite drickbart med mej. Men vad skall jag dricka till julbordet? Och blir det ens traditionellt julbord? Hmmm...

I fredags fick jag en namnlös julklapp.
Och det var riktigt, riktigt roligt. Det är jättelänge sedan jag senast fått en namnlös en. Julklappar har jag ju redan hunnit få i parti och minut och nu fick jag en till.

En supersöt liten hustomte, som redan har hittat sin plats här hos oss. 

Nu är det dags för mej att tänka på refrängen och börja packa det som vi ska ha med oss imorgon till middagen. Och så behöver jag ta fram allt material, som hör ihop med kortpysslandet så unga husbonden och sambon kan invadera huset medan vi är borta.

Ha nu en riktigt skön kväll och fira Finlands 99 årsdag imorgon på ett riktigt förståndig sätt!

Inga kommentarer: