fredag, maj 26, 2017

Soppa på en spik

Jodå, vi var iväg till min mamma igår. För det ömsom regnade och ömsom var det strålande solsken.

- Vill ni ha soppa på en spik, frågade mamma.
- Ja, tack, svarade jag, som visste hurudan soppa det var fråga om medan far i huset snabbt sade:
- Nej, tack, jag måste äta upp kylskåpsrester hemma. 
Han trodde nämligen att svärmor hade lagat siskonkorvsoppa

Soppa på en spik talar mamma om då det är alla soppingredienser förutom kött eller korv i. Och det är faktiskt riktigt gott med en sådan rotsakssoppa. Det var ju torsdag igår och det är ju lika med soppdag, inte sant?

Det var inte enbart  soppa som jag fick av mamma, Nej, jag fick riva ut det här ur hennes senaste nummer av Hemmets Veckotidning, 22/2017:

Oj, oj, oj, så söt, så visst ska här stickas mysiga maskor. Jag skippar femtimmarskoftan och stickar den här istället. Hoppas att stickväninnan B förlåter mej! Jag har ju den där gråa ljuvliga garnhärvan, som jag köpte från mässan i Tammerfors i november förra året. Jag tror att det skulle bli perfekt till den här tröjan. Ska jag göra en provlapp redan nu? Eller skall jag vänta tills nuvarande tröjprojekt blir färdigt? 
Oj, det riktigt kliar i fingrarna. Jag vill, jag vill... Strunt i städandet, ordnandet och sorterandet. Nej, här ska satsas på stickande!

Apropå soppa ännu, vet ni vad min mamma gjorde idag? 
Jo, hon piffade upp soppan på en spik med koskenlaskija ost. Hon ville helt enkelt inte äta samma soppa två dagar i rad. Fiffigt, inte sant?
Jag vill också ha ostsoppa och rabarberpaj till efterrätt...

 #blogg100_2017_88





Inga kommentarer: