lördag, november 25, 2017

Kalas!

Idag har jag gjort någonting, som jag inte har gjort sedan någon gång på 1980-talet. Och då slutade det med att jag inte kunde, utan fick vända mej till min hulda moder. 
Idag tog jag dock mod till mej och gjorde ett nytt tappert försök. Man ska ju aldrig ge upp, inte sant? Och en kvinna i sina bästa år måste ju klara av att koka tjinuski (kola), eller hur? Så jag bara gjorde det. Mätte upp farinsocker i en tjockbottnad kastrull, hällde i grädde och vevade sedan som besatt tills karamellprovet visade att nu stelnade tjinuskin. Och jag klarade det! Jippiii! Kanske jag kan börja tillverka julgodis i parti och minut nu. Vem vill ha hemlagat godis i julklapp?

Och här är resultatet av min tjinuskitillverkning. En kaka med cream cracker kex (smörgåskex), tjinuski, choklad och salta jordnötter. Dagens jubilar, minstingen, tyckte att kakan var häftig. Receptet hittade jag i förra årets november månads Pirkka-tidning. Bra att jag hade sparat tidningen, inte sant? Så allting skall inte slängas hela tiden. Så det så!

Den här goda och fina smörgåstårtan hade min hulda mor beställt av en liljendaldam. Tack för den! Det fanns inte mycket kvar när kalaset var slut. Men åtminstone vet jag vad jag kan kalasa på till frukost imorgon.

En superfin lördag är till ända. Jag har hunnit umgås med tre av fyra söner och jag har hunnit sticka flera mönstervarv på en socka. Kan det bättre bli?

Inga kommentarer: