måndag, mars 12, 2018

Arbetsseger

- Har du feber, frågade morfar i huset omtänksamt då jag kravlade mej upp ur sängbottnen i morse.
- Hur ska jag veta det, undrade jag något förvirrat efter att ha hostat halva natten.
- Har vi ingen mätare då?
- Nä, va ska vi med en sån till. Endera så är man frisk eller så är man sjuk, svarade jag.

Och så åkte jag iväg till jobbet och klarade av att hålla dagens lektioner. Det var en arbetsseger. När jag kom hem klädde jag av mej och stöp i säng. Tänk, jag vilade mitt på blanka eftermiddagen och morfar i huset lagade kalops till middag. Snällt av honom att försöka hitta på någonting extra gott och att ta hand om både middag och disk.

Hoppas innerligt att jag är bättre imorgon för det blir en lång dag i grannstaden. 
Och vet ni vad? Jo, det är nog bäst att jag slutar med mina "gnällinlägg" nu. Det finns ju värre saker här i livet.
Men jag ogillar skarpt att vara sjuk. Jag vill vara som stålmormor! Klara allt. Om jag nu bara skulle slippa hostan när jag lägger mej ner och snuvan, som täpper till näsan och om jag skulle få tillbaka min röst, så...

Kan förstås roa mej med att kolla in årets påskkalender. Fast sticka eller virka orkar jag inte nu just. 
Nej, nu ska jag gräva i kylskåpet efter Auraost. Den innehåller ju penicillin och då blir jag frisk i rödaste rappet, inte sant?

Tror ni förresten att småfåglarna får snuva och hosta? Nån som kan ringa till Naturväktarna och fråga?

Inga kommentarer: