tisdag, april 03, 2018

Flickjacka

- Nu ska du klä på dej, hojtade morfar i huset i morse då jag precis klev ur duschen.
- Men...
- Du får int va naki (= naken).
- Men...
- Vi får gäster. Jag öppnar dörrn.
- Men...

Jag fick alltså inte en syl i vädret och jag var minsann inte alls naken. Nej, jag var insvept i en gammal noppig fleecemorgonrock (ja, ja, jag vet att man inte ska använda fleece, men den vägrar gå sönder, så...) och hade en hög handduksturban på huvudet.
Men vem kom på besök? Frågan var om jag skulle gå och gömma mej eller om jag skulle ta emot gästerna med öppna armar?

Det blev det sistnämnda för in genom dörren klev dottern med en yrvaken liten M i famnen. De skulle vidare och hälsa på lilla M:s ludikusin och kom till morföräldrarna för att tanka lite mat. Lilla M grät i högan sky då hon fick syn på mej. Stackaren. Hon var rädd för min turban. Efter att mormor såg lite mera normal ut blev det betydligt lättare för lilla M. Som vanligt stortrivdes hon med morfar i huset och var så strålande lycklig över att han hade kokat hennes favorit matsmakbit: Ägg! Mums. Länge stannade inte de två tjejerna innan de hastade vidare. Eftersom lilla M behövde en tröja i vårt "kalla" (enligt dottern) hus så fick lilla M sin flickjacka redan nu och inte sedan då hon fyller 10 månader.

Modell: Flickjacka från boken Sticka till liten och stor, som ingår i bokserien Sy och Handarbeta. Det här är bok nr 8 och den utkom år 1980!
Garn: Pullover strickgarn Felicia, Lana alzetta
Åtgång: 268 g
Stickor: Nr 5 och 5½

Det var den här jackan, som det tog så superlång tid att få färdig, för det var ju det där knappisyendet, som...
Både dotter och dotterdotter gillade plagget. Stort TACK till Tyskland för garnet.



Inga kommentarer: