onsdag, april 07, 2010

Årets första julklapp - Ensimmäinen joululahja

I måndags fick jag årets första hemgjorda julklapp färdig, en virkad sjal. Det tog mig en vecka att få den färdig och det gick inte utan gråt och tandagnisslan. Den blev för stor först och när jag hade virkat och virkat insåg jag att garnet skulle ta slut på halva vägen. Suck. 

 Jag fick helt enkelt börja om på nytt och byta ut virknål nummer 8 till nummer 6. Skillnaden i storlek är påtaglig, inte sant?

Garnet Mirelle är speciellt och finns väl inte längre? Den här sjalen skall inte knytas utan snibbarna sys fast. Blir nästan som en poncho. Jag virkade en blomma att sy på, men lämnade kvar så mycket garn att mottagaren kan göra en egen blomma i roséteknik om hon vill.
Modell: Virkad sjal, modell nr 9 från Modatidningen 1/2006
Garn: Mirelle från Sandnes
Åtgång: 300 g
Virknål: Nr 6 av plast

Vuoden ensimmäinen joululahja on valmis! Viikon verran sain virkata ennen kuin valmistui, sillä jouduin tietysti repimään.
Malli: Virkattu huivi, malli 9 Moda 1/2006
Lanka: Mirelle, Sandnes
Menekki: 300 g
Virkkuukoukku: No 6, muovi

2 kommentarer:

Mikaela sa...

Du är då ute i god tid, måste jag säga!! :) Bra gjort :)

Inge sa...

Tack. Det gäller att vara lite framsynt. Misstänker dock att jag kommer att gömma den i något skåp och sedan inte hitta den. Måste kanske göra en lista eller en särskild jullåda?