torsdag, september 23, 2010

Hemlis 7 Svar på frågorna

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Egentligen gillar jag alla sorters garn, men nu just är jag inne i en period där jag använder garner som innehåller ylle, merino, alpacka och silke. Sjal- eller sockgarn är också användbara, liksom bomull.

2. Vilka är dina favoritfärger?
Ljusa pasteller i rosa, lilatoner, men också rött, orange och grundfärger som svart, grått och vitt.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Riktigt illgrön eller turkos ligger inte bra till hos mig.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Trästickor, typ Knit Pro, eller bambu gillar jag bäst och jag använder rundstickor mycket för att spara på axlarna. Saknar oftast mellannumren typ 3,75 och 4,25. Använder också strumpstickor, helst i bambu, likaså virknålar.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Börjar snart luta åt det avancerade hållet. Har i sommar tagit steget fullt ut och stickat/virkat mycket enligt eget huvud istället för att slaviskt följa mönster.

6. Dricker du kaffe? Te?
Te, mest grönt.

7. Är du allergisk mot något?
Nej.

8. Vilken slags musik tycker du om?
Visor typ Cajsa-Stina Åkerström, men också rock till exempel Lars Winnerbäck.

9. Favoritgodis?
Hallonbåtar eller nappar, men gillar förstås också mörk choklad.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Virkar och har precis nyss börjat väva.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Tycker om att sticka allt möjligt, omväxling förnöjer. Stickar både sjalar, mössor och sockor samt tröjor, toppar, västar åt dottern.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Ja, på finska sticktidningar; Moda, Novita och Suuri Käsityölehti

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
En stor rosa tröja åt mig själv.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Ja, det gör jag. Måttet är: 20 cm

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Jadå

16. Stickar du sockor?
Jadå

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Ca 40, från stortån till hälen ca 25 cm, omkrets på tjockaste stället ca 33 cm runt foten (framför fotleden)

18. När fyller du år?
1.7

19. Stickar du med pärlor?
Skulle gärna göra det, men har prövat på en gång och fick riva upp alltihopa.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Nu just är jag inne i en period där jag mest läser biografier och memoarer, klassiker och halvsanna fiktioner, men jag gillar också thrillers, engelska deckare, Håkan Nesser, Nick Hornby och Paul Auster.

Inga kommentarer: