söndag, mars 06, 2011

Fynd från gårdagens mässa

Som jag igår konstaterade kom jag inte tomhänt hem från hantverksmässan igår. Och det var ju riktigt bra, för idag har jag hunnit med att få färdigt ett par pulsvärmare och gårdagens busstickning. Pulsvärmarna har redan provats av fyra damer, som alla suckade, åh va söta och så mjuka.

Stolt kan jag meddela att jag börjar bli en riktig mässräv. Den här gången föll jag inte för första bästa garn som såldes med specialerbjudande. Nej, jag vecklade ut min medhavda lista och kollade. Dags liksom att handla garn för projekt under uppsegling och inte kvalitet och mängder så där på måfå.
Resultatet blev det här:

Erkännas bör att här ingår impulsköp såsom de två Crazy Zauberball-nystanen. Men färgen är så oemotståndlig. Det säger ju sig självt att jag inte kan sticka av det här på en låååååång tid. Måste beundras och klappas på först. :)
Färgskalan är enhetlig och garnerna i lyxigt mjuk kvalitet. Så går det när man håller på och stickar stor tröja i svart färg av sju bröder garnet. :)
Jag ökade också på sticklagret. Och nu är det enbart runda som gäller för min del. Tröjan har jag ju gjort på raka stickor just för att jag saknade fyrans rundsticka, men det åtgärdade jag som sagt igår. Det är lättare för axlarna med runda stickor.
Jag passade också på att investera i en fin sjalnål i trä. Nu kan jag fortsätta att sticka runda sjalar och ändå få dem att hållas på utan att hålla fast med ena handen. :)

Längst framme i garnhögen ligger 150 g Malabrigo Lace. Av det skall jag göra den här:
Mönstret finns i Moda nr 2/2011 och är vanlig rätstickning med lite spets. Men den är så vacker att jag föll för den direkt. Den fanns uppstickad hos Priima och var vacker även i verkligheten.

Det enda jag inte riktigt vet vad jag skall göra med just nu är den här påsen med sammetsgarn. I köpögonblicket hade jag för mig att det kunde bli kuddöverdrag. Men idag, i eftertankens kranka blekhet, inser jag att hos oss skulle kuddarna bli fulla med katthår och sedan inte vara så här vackert rosa. :)



Och hur mycket ökade mitt garnlager? Eh, enbart med 1 940 g och det är väl inte mycket? Åtminstone kändes det inte mycket att bära på igår. :)





11 kommentarer:

Bettan sa...

Många fina garner!!! Jag förstår att du inte kunde låta bli...jag är nog likadan om jag ser nåt.."VILL bara HA"!!
Kram sytanten

Inge sa...

Ja, det är inte klokt så mycket det finns, som... :)
Och så lägger de upp garnen så lockande att det är svårt att låta bli...

Alexandra sa...

Fina saker =) Raka "vanliga" stickor har jag stoppat längst in i garderoben, rundstickor är mkt bättre tycker jag med. Må gott & Lycka till med allt garn :)

tankar från mitt fönster sa...

Vilket kap och vilka färger, men har du stickat i svart så är det kul att ha färg. Jag gillar koftemönstret och också färgen! Jag har också börjat sticka på rudstickor - det är skönt för nacken.
kram

Annelis hantverk sa...

Så härligt att få gå runt på en mässa och frossa i alla läckerheter! Underbara garner du fick tag på!
Ha det bra!

Madeleine sa...

Oj, vad mycket skoj! Nu blir jag avundsjuk :D

Inge sa...

Tack för alla härliga kommentarer. Nu är jag nog lite otålig att få börja med de nya färggranna garnen, men först den svarta tröjan. Inte värt att den blir en UFO...

Iréne JB sa...

Vilken underbar färg det är på Malabrigo-garnet! Det skulle jag mycket väl kunna tänka mej :)
Garnerna ser väldigt fina ut tillsammans. Stora E och jag planerar att åka på syfestivalen för första gången. Ska bli kul.

Inge sa...

Så trevligt med Syfestival. Hoppas ni ser mycket inspirerande och också gör fina fynd.
Själv tar jag fram garnen med jämna mellanrum. Känner på dem och fantiserar. Försöker dock hålla mig i skinnet och göra undan tråkigare stickjobb först.
Upptäckte faktiskt att färgerna harmonierar när jag lade ut garnerna för fotografering. Nåt som jag inte tänkte på när jag handlade. Men det är väl så att det är favoritfärgerna man fastnar för?
Ett litet aber är ju att de här inte är precis manliga färger och här finns ju enbart karlar i huset! :)

Iréne JB sa...

Sär inte det. Män/pojkar brukar klä väldigt bra i rosa. Bara de släpper det där med att det skulle vara en "tjejfärg" Ser det rosa kombinerat ihop med något grått till männen i huset :)

Inge sa...

Åh, det borde ju genast prövas. Kommer nog att göra succé! :)