lördag, mars 05, 2011

Hantverksmässan i Helsingfors

Hälsningar från huvudstan. Där har jag varit idag på hantverksmässa. Och jag var i gott sällskap, både Tilda och statsministern var där. Ja, och så då också några borgåbor.
Det var trångt och luften höll på att ta slut. Till sist fick man en känsla av att man kommer snart att börja skuffa och knuffa sig fram i gångarna. Ibland var det förstås riktigt bra att man inte kom åt att ens titta. På så sätt besparades börsen från att öppnas i bokståndet.

Vad såg vi då?
Garn, smycken, smycken, smycken, lite mosaik, hantverk, förstås, pärlor, pyssel, material, garn, garn och åter garn. Underbara fantastiska garn. Och allt skulle man ju ha velat ha. Men, men, det kostar....
Och så finns det ju inget utrymme kvar här hemma.  Men tror ni att det avhöll mig? :)

Skall hur som helst inte nu till natten chockera er med mina inköp. Det får allt vänta till i morgon.
Trevligaste avdelningen då? Ja, jag vet inte, men jag uppskattar storligen att man i Lankakauppakuje bytte till svenska trots att vi började på finska. Men när damen hörde oss tala sinsemellan hjälpte hon oss genast på svenska. Hurra för det och STORT TACK!
Att garnurvalet sedan var helt fantastiskt... åh....

Största avdelningen och med jättetrevlig personal, hade Lankatalo Priima. Även där böt personalen om till svenska och bad om ursäkt för att hon inte gjort det tidigare. Men hur skulle hon ha kunnat det då jag inte gav minsta chans utan ställde mina frågor på finska?
I Priimas avdelning fanns en workshop. Garn kan användas till mycket och det var riktigt skönt att få sätta sig här och pynja lite. Nu vill jag förresten också ha en sådan där stor glasburk för alla restgarnsnystan. Visst är det vackert?

Så här skulle man också kunna lagra sina garn? Fotot från Priimas mässavdelning. Sjalar fanns uppstickade i alla färger och fasoner. Farligt inspirerande.



Inga kommentarer: