torsdag, augusti 18, 2011

Skatterna

Nu är det dags att visa de verkliga fynden från min loppisfärd, skatterna, som jag inte visade igår.

Kolla här, en lärobok, finlandssvensk, i vävning från år 1939. WOW säger jag och mitt bibliofilhjärta gläder sig. Sliten och medfaren, borde kanske bindas om? Författarinnan Anna Henriksson verkade som inspektör för kvinnlig slöjd vid Lantbruksstyrelsen. Och det här är redan andra upplagan. Den börjar med att ingående förklara råämnena och deras förädling till garn. Här finns t o m en bild av ett får indelat i olika delar där varje bokstav står för en viss sorts ull. Sommareullen är att rekommendera enligt detta. Hmmm, borde man skaffa sig får?

Den andra boken jag hittade heter Mellanspetsen.
Den är betydligt nyare från år 1958. Här finns 113 olika mönster. Boken börjar med historik och teknik samt  härliga foton i svartvitt och instruktioner om hur man virkar. Kommer kanske aldrig i hela mitt liv att virka mellanspetsar, men tycker de är så vackra och ser redan framför mig olika möjligheter att använda mönstren till annat än just mellanspets. Visst är redan det här lilla urvalet inspirerande? kan ju bli till halsduk eller sjal eller.... lite egen fantasi till och så är det färdigt, om man skulle ha tid att virka alltså! :)







3 kommentarer:

tilda sa...

Du är riktigt en loppis expert! Mellanspets boken verkar intressant!

Inge sa...

Ja, tänk och jag som i något skede trodde att jag tappat förmågan att se. Antar att att man tröttnar om man går för ofta.
Ja, mellanspetsboken är en guldgruva för virkare.

ulla laiho sa...

Jag tycker också boken om mellanspets är intressant - ett riktigt fynd du hittat. Som du ju säger kan man använda mönstret till andra saker.