lördag, september 17, 2011

Växtfärgade härvor

Förra veckoslutet var jag ju aktiv till tusen. På fredagskvällen var jag på växtfärgningskurs, på lördagen till Hantverksmässan i Helsingfors och på söndagen fortsatte växtfärgningskursen. Resultatet blev de här färgade garnhärvorna:
Längst till vänster Koschenill-efterbad, 100 gram Cascade 220, 100 % peruansk ull från Cascade Yarns, de två följande härvorna är Koschenill-färg, som ju inte direkt är växtfärg, men ack så vackert, garnet Heritage Sock yarn, 75 % merino och 25% nylon också det från Cascade Yarns.
I mitten mörklila färg från aroniabär, det gula är renfanans blommor och det riktigt ljust bruna är lökskal. Alla de här härvorna är Pirkkalanka, 100% ull från Pirkanmaan Kotityö Oy. Det garnet fick jag faktiskt i ett loppisbyte redan år 2009. Vet fortfarande inte riktigt vad jag skall göra med det? Men nu är det åtminstone färgat. :)

Min mamma hade svårt att förstå mitt intresse för färgningen. Det finns ju redan så bra garner färdigt färgade. Hon har kanske rätt, men... ja, jag måste medge att det var spännande att plocka upp garnhärvorna ur färgbadet och se vad det blev. Alla fick lite olika resultat beroende på garnkvaliteten. Som ni förstår hade jag ju klarat mig bra med enbart koschenillen och efterbadet! :)
De flesta färger blev ju jordnära och i en mörk nyans. Vi använde allt från kottar till liljekonvaljsblad och så då ovannämnda färgämnen. Jag lade inte härvor i varje bad, för jag vet ju hurudana färger jag vill ha och de är inte precis brunt i olika nyanser. :) Nog för att det var riktigt snyggt, så kanske jag ändå borde ha prövat?


2 kommentarer:

Emma sa...

Fina färger :)

Inge sa...

Tack, måste medge att jag är överraskad av hur bra de verkar gå ihop när de är uppradade så där bredvid varandra.