söndag, mars 10, 2013

Tidningar. tidningar

Det hela började helt oskyldigt med att min födelsedagspresent av dottern damp ner i postlådan.
Jag hade redan trott att prenumerationen tagit slut för mina sticksystrar (och bröder) i Online stickcafé på Facebook hade redan hunnit nämna tidningen i ett par omgångar. Som vanligt är tidningen full av inspirerande modeller, tekniker och tips. Men jag ska inte sticka nånting härifrån, inte den här gången heller.

I tisdags var jag iväg till stickcaféet i vanlig ordning. Lite nervös var jag allt, för tänk om damerna inte gillade min tidningsartikel om nattstickningen?

Efter stickandet mötte jag yngsta sonen. Vi åt tillsammans och gick sedan för att handla. Förstås skulle jag iväg ett varv till tidningshyllan och förstås fastnade två tidningar i mina nypor.

Sådana här tidningar ska jag inte alls bläddra i, än mindre läsa i. Jag blir bara gråtfärdig när jag ser mig omkring i vårt nedslitna kråkbo och jämför med alla fina bilder. Nej, bort det från mig.
Men jag måste bara köpa tidningen för det var en rekommendation från ovannämnda facebookgrupp.
Jag fick bläddra rejält innan jag riktigt i slutet av tidningen kom till det eftersökta:

 
Sängöverkastet! Så vackert, men antar att det är färgkombinationen som är avgörande?
Kommer ni ihåg kaffepannsmössorna? Här är en huva för tekannan. Man borde kanske virka en sådan...
Den andra tidningen jag köpte var den estniska Käsityö, öersatt till finska:
Och som jag tidigare konstaterat, den här ska jag inte alls ha, men...
... men här finns en artikel om den åländska fårrasen. Kanske jag skulle börja föda upp dem på "gamla" dar?
Men det jag egentligen föll för i tidningen var de skira spetsarna från Haapsalu. Så vackra och fanns även i modernare design, men jag föredrar de här sjalarna. Nu gäller det då att hitta någon som åtar sig stickandet.

När jag kom hem på tisdagskvällen väntade min favorittidning på mig:
Där fanns, som vanligt, många fina och intressanta modeller.
Den här toppen skulle jag vilja virka, men åt vem?

I veckan fick jag också den här tidningen:
Och den borde jag nog avbeställa fort som sjutton, för jag syr ju inte.
Och från det här numret var det endast den här blomhyllan som jag omedelbart föll för. Och den får allt far i huset lov att snickra ihop. Nån arbetsfördelning måste det ändå vara.

Nu ska jag lämna er för denna gång och försöka sätta fart på tians virknål. Vad det eventuellt blir får ni se efter födelsedagskalaset i grannstaden. Om det inte blir något så tar vi med oss en blomma istället. :)


Inga kommentarer: