torsdag, december 05, 2013

Tom kalender

Det är något magiskt, för att inte tala om jungfruligt över en ny tom kalender. Jag skulle kunna äga hur många som helst och inbilla mig att jag skulle skriva upp olika saker i olika kalendrar. Ni vet födelsedagar i en, stick- virkprojekt i en annan, jobbet i en tredje osv. Nå, vem som helst med lite aktivitet bland de små grå inser ju att det där kommer att sluta med en katastrof. Det går ju inte att kolla i sjuttioelva olika kalendrar när man till exempel ska bestämma ett möte.

Egentligen borde jag ju ha gått in för en elektronisk kalender på allvar för länge, länge sedan... Under höstterminen gjorde jag faktiskt ett försök. Det är ju mycket lättare att skriva in fakta en gång och sedan välja mellan vilka datum ifrågavarande kurs hålls. Fungerade ju riktigt skapligt ända tills verkligheten kom emot och jag skrev in ändringarna endast i papperskalendern. Då var liksom den elektroniska kalendern inte pålitlig längre. För tillfället tvekar jag om jag ska fylla i både papperskalendern och den elektroniska igen för vårterminen 2014. Eller om jag ska våga lämna bort den ena...


I morgon firar Finland sin självständighetsdag. Det brukar vara lite högtidligt och inte tjo och tjim precis. Vi fick offra en hel del för landets frihet. Offer som fortfarande känns av i många släkter och familjer. När barnen här i huset var små passade vi alltid på att baka pepparkakor den 6.12 då vi var lediga. Min mamma skulle ha kunnat fira sin 55:e bröllopsdag i morgon, men pappa dog våren 1994...
Själv har jag idag varit på en riktigt trevlig självständighetsfest. I morgon ska jag fortsätta i samma stil, men nu bland vuxna.

Apropå kalendrar ännu, med det här numret av Simply Crochet följde det faktiskt en kalender.
Undrar vad jag ska skriva i den?


Inga kommentarer: