fredag, augusti 22, 2014

Krokning

Igår kväll körde jag iväg med min stickväninna till grannstaden. Vårt mål var teeteeShop. Där fick vi lära oss en ny virkteknik, krokning. Ja, alltså tekniken är gammal, men ny för mig. Vi var ett tiotal kvinnor som fick goda råd och vägledning. Några försvann rätt fort, men vi satt koncentrerat och krokade på för allt vad tygen höll. Och plötsligt hade klockan hunnit bli 20.05 och det var dags att återvända hem.

Och vad ska nu det här bli då? Kanske en halsduk? Om lusten tar slut så kanske jag får nöja mig med en pannlapp?
 

Krokning är kul, ena varvet plockar du upp maskor och det tar lite tid för du ska plocka från höger till vänster och från vänster till höger. Andra varvet, då du så att säga kommer tillbaka, virkar du ihop två maskor tills endast en ensam maska återstår. Och hej vad det går undan. Men det går inte att se på TV och kroka, man måste nog vara lite koncentrerad. Lite roligt var det också när Niina Kaakkurivaara från teetee berättade att de fick ringa till damen som gjort mönsterdesignen och fråga hur de nu riktigt skulle göra för att krokningsresultatet skulle bli rätt.

Stort tack till stickväninnan för trevligt sällskap. Sånt här borde vi göra oftare, inte sant?
Tack också till teetee som arrangerade en intressant temakväll.

Inga kommentarer: