tisdag, december 02, 2014

Tvåändsstickning

Under veckoslutet satt jag på skolbänken och lärde mig tvåändsstickning under Kaja Lindbergs ledning. Fredag kväll, lördag och halva söndagen gjorde jag inget annat än stickade för brinnkära livet. Förstås är det trevligt att lära sig en ny teknik, men... ja alltså det är en så låååååångsam teknik att jag faktiskt inte skulle ha tid med den.

Och så gjorde jag ett strategiskt misstag, jag borde ha haft grövre garn istället för Fabel från Drops. Suck! Det här verkar mera som självplågeri än sticknjutning och då gott folk är det här alltså inte ett av de svårare mönstren. Men två trådar tvinnar och trasslar och det tar sin lilla tid.

Garn och böcker i en salig blandning på bordet. Inspirerande.

Många olika spännande modeller att ta efter.

De gråa vantarna i förgrunden är exempel på lärarinnans tvåändsstickning.

Svart och rött kombinerade en av deltagarna och det är ursnyggt!


Innan vi avslutade kursen på söndagen fick vi alla julbetyg i form av en garntomte, som lärarinnan påtat ihop. Lägg märke till den fina stickade luvan, 10 m på tre tunna strumpstickor. Tror inte jag skulle ge mig i kast med sådant heller.

Kursen arrangerades av min arbetsplats, Lovisa Mi. Tack till alla trevliga, stöttande och inspirerande medstickerskor samt till en tålmodig och bra lärare.





Inga kommentarer: