fredag, maj 08, 2015

Än finns det hopp

- Imorgon är jag ensam hemma, dristade jag mej att säga igår kväll vid mammas köksbord när hon bjöd på plättar.
- Då kan du storstäda, kontrade svärdottern blixtsnabbt.
Jag stirrade förbluffad på henne. Vad då storstäda? Skulle jag offra skön ensamtid på att städa huset där också andra råddar? Höh, glöm det. Det finns ju en massa annat roligt som jag kan göra när jag äntligen har huset för mig själv.

Och gissa vad jag har gjort? Om vi nu då alltså bortser från det där med disk- och tvättmaskin som ska fyllas.
Just precis, jag har stickat, stickat och stickat igen! Snart, snart har jag ännu en UFO färdig. Hurra! Ska kämpa på ikväll och fästa alla trådändar, men först några varv till innan det är dags att maska av.

Och nej, det går absolut inte att storstäda när man är inne i flowstadiet beträffande stickandet.

Apropå storstädning ännu. Senast det var en större städning här så placerade far i huset en kruka med lite vissna blad i ett hörn på golvet bakom gardinen. För några veckor sedan uppdagades äntligen krukan och jag bad honom slänga den.
Han placerade den på bordet och vattnade lite grann.
- Den kanske tar sig ännu, sa han hoppfullt. Och jag den borne optimisten fnös lite föraktfullt. Tar sig, haaa...

Men se på sjutton, än finns det hopp, spirande grönt hopp...
Tänk om det ännu blir en blomma av det här?


Nu önskar jag er alla ett roligt, trevligt, soligt och varmt veckoslut.
Själv ska jag ut på roligheter i morgon, lördag och på söndag, morsdagen, tar jag det mycket lugnt och umgås med söner och mor. Dottern var på snabbvisit redan idag så umgänget med henne är redan fixat.

Inga kommentarer: