fredag, maj 22, 2015

Hjärngymnastik

- Sitter du ner, frågade jag häromsistens då jag ringde min mor för vårt dagliga samtal.
- Jo, svarade hon något försiktigt. Hon kunde ju inte veta vilka stora hemligheter jag skulle delge henne. Alternativt kunde jag ju ha gjort något mycket chockerande eller hamnat i klorna på vem som helst allt från sheriffen till skattebjörnen.
- Vet du vad din svärson har gjort?
- Nää, svarade hon andlöst.
- Jo, han har börjat lösa korsord.
- Näääe, du skojar, utbrister min hulda mor.
- Nej, nej, det är riktigt sant.
- Nu var det allt tur att jag satt ner, fortsatte hon.


- Ni är int kloka, utbrast unga husbonden då han fann sin far och mor sittandes vid matbordet med varsitt korsord förra veckan.
Tjaa, man måste ju gymnastisera hjärnan också, inte sant?


Jag har den svarta korsordspennan och far i huset den blåa. Och nu kanske han snart vill prenumerera på Allers? Men först ska han väl lösa alla korsord i förra årets tidningar? Dem som jag fick i morsdagsgåva av dottern. Tur att jag sparade några nummer.

Om ni vill gymnastisera era hjärnor, så kan ni roa er med HBL:s eurovisionskryss. Det går att lösa digitalt och skicka in. Håll ögonen på den gula rutan, för det är där bokstaven hamnar. Lycka till!

Och nu, nu måste jag lämna korsorden därhän och baka två rabarberpajer. Men före det borde jag röja lite i sovrummet. Allt för gästernas skull.

I morgon kväll blir det spännande. Jag önskar att Måns vinner, men Australiens bidrag är också bra. Vilka är era favoriter i ESC?


Önskar er ett riktigt skönt veckoslut!

Inga kommentarer: