torsdag, januari 19, 2017

Den försvunna laddaren

- Var är laddaren till min Samsung, frågade jag något förvånad i söndags på kvällen.
- Den är i köket.
- Nej, den är inte där, för det kollade jag redan.
- Jag har nog sett den nånstans, men jag minns inte var.
- Den borde vara här på bordet, för jag lade där den så jag skulle komma ihåg att ladda surfplattan.
- T lånade den i lördags.
- Jo, jag vet det, men han lade den tillbaka på samma plats, som han tog den ifrån.
- Är du säker?
- Jaa, bombsäker.
- Vad har laddaren för färg?
- Den är vit.
- Men där är den, utropade far i huset upphetsat och pekade på iPaden, som redan låg på laddning.
- Den där är till iPaden. Det är Apples system och går inte ihop med Android.
- Ja, men..., försökte far i huset. 
Jag bara suckade och orkade inte gå in på teknikaliteterna på detaljnivå. Sedan sökte jag på alla mina säkra ställen och några osäkra med. Det gav inget resultat.

- Tänk om T tog den med sig hem?
- Nej, det gjorde han inte. Jag såg den ju här på bordet, replikerade jag och pekade med ett anklagande finger på bordet, som gapade tomt utan laddaren.
- Men ring nu till honom för säkerhets skull.
- Då blir han bara lessen. Du har garanterat städat bort den med julsakerna.
- Nej, det har jag inte alls gjort, sa far i huset, som inte hade den minsta lust att kolla i lådan med julgrejerna, som han hade stuvat undan tidigare på söndagen.

Jag ringde minstingen fastän jag visste att det var helt onödigt, men jag ville ju gärna höra hans röst. Ni vet, mammor är så där konstiga. Han var ju hos oss i lördags, så det kanske borde ha räckt med umgänge då? Men inte för mej inte. :)

Sent omsider fick jag far i huset att kolla bland julsakerna trots allt.
Och gissa vad som fanns där?
Jo, den försvunna laddaren! Far i huset hade samlat ihop alla vita ledningar och packat bort alltihopa i väntan på årets jul. Tänk hur länge vi hade fått leta och vänta på att laddaren skulle dyka upp!
Nu borde här nog bli ordning och reda och nån borde virka en korg för alla laddare, så att de går att hitta på ett ögonblick och inte försvinner i fel lådor i förvaringen.

Om jag skall fortsätta på mina arbetsdråpligheter, som började i tisdags med att jag hade fel mapp med mej till jobbet, så kan jag konstatera att igår hade jag glömt mina terminalglas (alltså glasögonen för att stirra på skärmen) hemma. Det blev ett plirande utan like. Nu skall jag packa arbetsväskan inför morgondagens utmaningar. Hoppas jag kommer ihåg att ta med mej allting.

Önskar er alla ett riktigt skönt veckoslut!
Mitt kommer att vara fyllt av roligheter, dvs amatörteater och Qvidi-Mina.



Inga kommentarer: