onsdag, februari 22, 2017

Rent mjöl i påsen

Idag har jag stigit tidigt upp för att följa med far i huset och son till Håkansböle i Vanda. Jag var inte säker på att de skulle hinna hem tillbaks med min bil i tid, så det var bara att snällt följa med på en liten tripp.

Jag var förstås utrustad och såg framemot att få vänta ett tag, så jag hade med mej virkväskan. Man bör alltid, alltid ha med sig nånting att göra om det är karlfolk i bilen!


Längre än så här kom jag inte innan det var dags att packa ihop virkningen.


Det behövs nio rutor till pannlappens baksida, så det blir att virka några till innan det går att sy ihop och sedan virka kant runtom. Jag funderar mer och mer över om jag bara skulle strunta i att göra vare sig en tröja eller en väst utan istället satsa på en filt och i den faktiskt använda alla restgarner istället för att försöka matcha och få olika garn att passa ihop färgmässigt.

Jag skulle iväg till grannstaden på jobb så vi beslöt att ta oljevägen. Där fick far i huset ett infall och sa:
- Vi kör genom Hindhår.
Jag kastade en snabb blick på klockan och såg att vi hade gott om tid, så jag gick förstås med på saken. Det är en tid sedan jag har åkt igenom den byn.

Invid vägen ligger Veckoski-Andersböle kvarn och där stod mjölnaren och hjälpte till med ilastning av mjölsäckar i en askolabos bil.
- Stopp, stanna, sa jag med min bestämdaste röst och trampade nästan foten genom bilgolvet. Som om nu jag skulle kunna bromsa på passagerarsidan!
Far i huset bromsade mjukt in och svängde av från vägen.
- Du får nog själv sedan fara och fråga om det finns mjöl till salu. Jag kommer inte med, smågruffade han.
Jag var så ivrig att jag höll på att snubbla över framkanten i bilen då jag skulle stiga ur. Det skulle just ha sett snyggt ut om jag dråsat pladask på näsa framför mjölnarens vitpudrade fötter. Men det klarade sig tack och lov.
Innan jag visste ordet av så var vi alla inne i kvarnen och handlade. vilken tur att jag hade kontanter på mej.

Det finns alltså mjöl till salu i kvarnen. Det är bara att välja och vraka: Rågmjöl, spelt, vetemjöl, mannagryn, havreflingor, rågflingor, speltflingor, jästbrödsmjöl, kornmjöl... osv... Och allting är ekologiskt!

 
Så tro mej, jag har rent mjöl i påsen! Tyvärr vägrar far i huset baka bröd på mjölet.
- Nä, jag kan inte nu, jag har sjuk rygg, säger han. Och vi som absolut skulle behöva varmbröd precis på momangen innan gästerna från väst anländer. Håhåjaaa... kanske jag måste offra min sticktid igen?

Kvarnen har öppet på lördagar klockan 10 -12. Då säljs där också hembakat, sylter, saft och dylikt.

För övrigt så kan jag meddela att den fjärde Ekholmarn var omkull i måndags på eftermiddagen. Minstingen hade halkat och fallit. Igår uppsökte han läkare. Inget brutet till all tur, men armen, som fick ta värsta stöten, skall vara två veckor i stödförband på grund av snurriga senor eller nåt dylikt. Så nej, man ska inte röra sig utomhus alls i det här vädret. Tyvärr så måste man ju ändå när man skall iväg både till och från jobbet. 
Men vad ni nu än gör, så var nu försiktiga! Och är ni pensionärer, håll er inomhus för säkerhets skull liksom.

Inga kommentarer: