lördag, juli 15, 2017

Källarfynd

I vårt hus börjar det bli snudd på kris. Matbordet behövs till annat än mönstertidningarna. Även om jag igår fick bort en jättehög, så återstår ännu mycket att ordna upp. Morfar i husets hotelser bara ökar och varje morgon är det oordning i tidningshögarna. Jag misstänker starkt att Lurvinge har en och annan tass med i den röran. Hon smyger sig dit om natten väl medveten om att det är förbjudet område.

- Det finns nog sådana där tidningsställ i källaren, sade morfar i huset hjälpsamt igår då jag hade beklagat min nöd.
- Du köpte ju sådana varje gång vi var till återvinningscentralen.
Pytt heller att jag gjorde. Morfar i husets minne börja svikta betänkligt.

Nå, jag skulle ändå ner till källaren och få igång en tvättmaskin, så jag passade på att ta en titt i det där röriga rummet där alla ouppackade lådor fortfarande står. Endast två ställ för tidningar hittade jag. Men vad gjorde väl det då jag fyndade annat!!

Kolla, min fina UFO-tunna! Var locket är vet jag inte. Kanske jag ska göra en ny upptäcktsfärd till källaren? 
I den här tunnan finns i varje fall pyttelite garn, mest bomull. En påbörjad virkad barbiekjol från det när dottern var liten, en påbörjad gul påsktupp, påbörjade pulsvärmare med vita pärlor, där pärlorna är alldeles för stora och behöver tas bort, så det blir ett rivningsprojekt, en påbörjad skir sommarponcho i lingarn, en socka i blåvit mönsterstickning, en påbörjad halsduk i lite speciell teknik i Sandnes Kitten mohairgarn...

... och så den här påbörjade babystickningen i Catania bomullsgarn med Aloe Vera. Ärmarna är redan färdigt stickade, så nu skulle det bara vara att fortsätta här! Den här omlotttröjan påbörjade jag på för sju år sedan!!! Den tilltänkta dåvarande babyn är redan en skolflicka. Oj, så fort tiden har gått. Nu är det nog dags att sticka den här färdig, inte sant?

Men vilket källarfynd alltså. Inte behöver jag gå på loppis då jag har sådana här dyrgripar hemma.
Det som faktiskt är en himla tur är att jag har varit förståndig nog att spara allt garn i projektpåsarna, liksom varvräknaren och framförallt, att jag har en tabell i Excel där jag kan kolla mina UFO-projekt, så jag hittar mönstret från mina tidningar. Visst är jag lite ordningssam i alla fall?

Igår kväll gjorde jag någonting, som jag inte gjort förut. Jag var iväg till Hotell Hanhis teaterscen och tog mej en titt på övningarna där. Blir en garanterat rolig fars. Vääpeli Körmy har premiär den 2.8.
Här har svenskarna kommit med ett militäravtal, som de vill att finländarna skall skriva under. Men, men på finska sidan har man glömt sin skolsvenska och vet inte riktigt vad det står på papiret!

Inga kommentarer: