onsdag, augusti 23, 2017

En förunderlig ros

Förra sommaren köpte jag en ros. Till vintern skulle den klippas ner och tas in. Hösten kom, kurserna började och jag körde iväg hemifrån tidigt på morgonen och återvände när det var mörkt. Morfar i huset fick order att sköta om rosen. Så en morgon innan frosten kom såg jag att rosen var borta. Jag utgick ifrån att den var omskött på bästa sätt och fanns någonstans i källaren.

På försommaren efter frostnätterna frågade jag efter min ros.
- Den har blommat hela vintern i garaget, sa morfar i huset. Och jag blev nästan gråtfärdig. Hur skulle det nu gå? Den kan ju inte blomma i ett heller!

Morfar i huset klippte ner rosen, gav näring och ny mylla. Och placerade den utomhus.

Och se, den förunderliga rosen har blommat hela sommaren och flera knoppar kommer det. Kanske det inte var så dumt att glömma bort den i garaget över vintern i alla fall?

Inga kommentarer: