lördag, augusti 26, 2017

Öppet hus och bokrelease

Igår firades stadens namnsdag på olika sätt. På eftermiddagen tog jag mej till tryckeriet Printmill, som hade öppet hus.

- Hej Inge, ropade Inge Löök och sken upp. Ännu gladare blev hon då jag hälsade från Tyskland och talade om för henne att de fina gumkorten finns i den lokala bokhandeln där.

Inge Löök signerade alltså kort, affischer, kalendrar osv igår i tryckeriet. Idag och imorgon signerar hon i sin egen ateljé i Alexandersgården.
Gissa vad det står på min kalender? Jo till Inge av Inge!

Det finns ett rikligt utbud med varor där de roliga gummorna finns avbildade, allt från spelkort och anteckningsböcker till dynvar och kassar.

Störst åtgång har nog ändå korten. Här kort, modell större. Det finns många som samlar på korten, men jag har bestämt mej för att låta bli. För min del räcker det så bra med att samla på garn och böcker.

Det var så vackert dekorerat i tryckeriet.

Nu kanske ni ser varifrån Inge Löök tar en del av sin inspiration?

Om jag inte i början skulle ha avslöjat att vi befann oss i ett tryckeri, så inte skulle ni ha sett det från det här fotot, eller hur?

Och om ni undrar hur det kommer sig att jag känner Inge Löök, så får ni allt fortsätta att undra. 
Men helt fantastiskt att hon bor här på landet i vår stad, inte sant?

Från tryckeriet tog jag mej vidare till Kapellet. Tidningen hade fått en inbjudan till en bokrelease, så där befann jag mej med kameran och blocket i högsta hugg. Och vet ni, jag tror faktiskt att det är första gången någonsin jag varit med om en bokrelease, så det var ju nog på tiden.

Utanför i parken var det vackert dekorerat.

Ponnyridning stod på programmet för de minsta.

Och barnens buffébord var dukat utomhus.

Det är Esma Haddas, som har gett ut sin bok Tarundia. Här är hon tillsammans med sin far Marko Putkonen. Där var många människor, trångt och varmt, men glädjen stod högt i tak och lyckönskningarna var många och varma.

Själva Kapellet är en sevärdhet för sig.

Ute på verandan finns en springbrunn.

Hups! Här gick visst översättningen lite på tok?

Så många vackra saker att vila blicken på. På den där lilla vita skylten står det: "Behind every successful woman is herself". Det ni kvinnor. Tål att tänkas på när någon nästa gång försöker bortförklara er framgång. Oftast är det tyvärr vi själva, som gör det. Vi skyller på tur och allt möjligt annat istället för att säga som det är: Jag jobbade och slet hårt och lyckades.

Småningom skall jag läsa boken och så försöka mej på en recension av den. Hoppas att jag hinner.

Kvällen avslutade jag med att plocka upp minstingen från busstationen och sedan tillbringa resten av kvällen i hans trevliga sällskap medan jag virkade fem minuters hjärtan.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint, nu i snabbtakt, fint att du nämnde Tyskland..!

Inge sa...

Tack! Det är alltid trevligt att kunna överraska och förmedla glada hälsningar. Inge Löök är en ödmjuk människa. Hon är ingen diva, utan är uppriktigt glad över att hennes gummor är populära över hela världen.