onsdag, oktober 18, 2017

Äntligen, äntligen, äntligen!

Åååh, vilken lycka! Äntligen, äntligen, äntligen igår kunde jag delta i stickcafé i stan. Vad jag har saknat det härliga sällskapet och den fina inspirationen. Ni skulle ha sett allt som de duktiga damerna stickade. Sockor, sockor, sockor, handledsvärmare, barntröja, superlångskaftade fingervantar i alpacka, lovikkavantar osv. osv. Själv hade jag med tre olika stickningar och var inte riktigt på hugget. Men stickade på ett projekt och fick goda råd av instruktören. Tänkte att resten blir lätt, som en plätt. Men förstås råddade jag då jag skulle maska av och så tappade jag en maska och då åkte hela stickningen tillbaka i projektväskan och där ligger den stackars stickningen alltjämt. Och jag som skulle vilja få någonting färdigstickat. Med den här takten blir det till ingenting.

En av de duktiga stickdamerna hade gjort en så här fin babymössa. Hon sydde på banden och så var den färdig.

Och se så fina babybyxor hon hade stickat. Nu har jag upprepat för mej själv hela dagen: "Hon är pensionär, minns att hon är pensionär..." 
För se, jag skulle ju också vilja sticka så här fina saker åt lilla M. Men då ska man nog inte hålla på med tre olika stickningar samtidigt.


Långa fina handledsvärmare i härlig lila färg. Måste vara långtråkigt att sticka, eller hur?

Provlapp för sockhäl. Jag gillar det här mönstret och sättet att sticka hälar på. Kanske jag ska börja använda det här istället för mina vanliga förstärkta hälar.

Så här fina sockor får man av alldeles vanligt grått garn. Jag vill också...

Men det kan inte hjälpas. Mitt hjärta klappar allt lite extra för just de här färgkombinationerna. Fint mönster, som stickväninnan B hittat på Pinterest. Där finns hur mycket inspiration, som helst. Så mycket att man kan bli riktigt galen.

Och se, här är mina nystan med sockgarn, som jag beställde i våras när jag var i farliga stickcaféet. De har varit i säkert förvar hos stickväninnan B. Tur att jag hade betalat dem färdigt och tack till B, som tog väl hand om mina garner. Få se när jag ska hinna göra mej av med dom här.

Och eftersom jag var så superduktig och åt sallad till lunch, så...
Ja, så kunde jag satsa på en supergod efterrätt: Äppelkaka med tjinuskiränder (alltså kola i Sverige) och vaniljsås. Mums!

Tyvärr kommer jag inte att kunna delta i ett enda stickcafé mera den här hösten. Snyft!
Så idag beställde jag plats åt stickväninnan B och mej, i bussen som går till Tammerfors och den stora hantverksmässan

Och inte nog med det. I morgon kväll skall jag bege mej ut på roligheter tillsammans med kollegan, som ringde och frågade om jag vill med. Jippiii!


Inga kommentarer: