onsdag, januari 17, 2018

Inte röra vågen

- Vad håller du på med, frågade morfar i huset häromsistens.
- Öh, ingenting, stammade jag fram och hade svårt att låta oskyldig.
- Du väger väl inte garn, fortsatte han och spände ögonen strängt i mej.
- Öh....
- Du rör inte vågen, sa han och pekade strängt på hushållsvågen.
- Men...
- Den ska jag ha när jag väger spaghettin och jag vill inte ha nåt garnludd i maten.
- Men...

Självklart måste jag få röra vågen. Jag hade ju endast ett garnnystan kvar och skulle ha ett vänster framstycke och ett höger till den lilla jackan jag håller på att sticka. Varenda kotte fattar ju att jag måste nysta om och göra två lika tunga små nystan. Varenda kotte fattar ju det, förutom just då morfar i huset.

Till all tur har jag en egen våg i den rätta färgen!
En fin digital våg, som kan omvandla mjölk till vatten. Nej, vänta nu, här finns alltså en konverteringstabell ifall jag skulle vilja baka enligt engelskt eller amerikanskt recept.
Frågan är bara: Vågar jag lita på den här vågen?

Fort, nu är morfar i huset ute i snösvängen, så nu passar jag på att kontrollväga med hushållsvågen. Schhh... säg inget åt honom.

Och sedan, sedan vet ni ska jag sätta mej ner i stickfåtöljen och njuta av en god bok. Stickningen får ligga ikväll.

Inga kommentarer: