tisdag, maj 22, 2018

En stor hög

– _ _ _ , ändå, sa morfar i huset idag då jag kom hem från stickcaféet i stan.
– Vi ska int ha dom där. Vi för dom till A:by, fortsatte han.
– Det kan vi inte göra, för dom kommer just därifrån.

Sedan började det prassla misstänksamt i papperskassen.
– Låt bli dom där tills jag är färdig, hojtade jag.
– Jag siir bara lite.
– Nej, jag ser på dom. Du ville ju inte ens ha dem.

Men det var för sent morfar i huset hade redan dykt ner i papperskassen och plockade upp...
 ... bok efter bok. Vi ska ju inte ha flera böcker, men attans så glad jag blev över den här högen. Här finns åtminstone två böcker som står på min "ska-läsa-sen"-lista.
Stort tack till stickväninnan B för detta bokpaket. 
Tre av böckerna som jag redan har läst åker med mej till jobbets bokbytarhylla imorgon.
Tur förresten att jag inte var och plockade på mej böcker då huvudbiblioteket delade ut dem, som inte får komma med till deras nya tillfälliga utrymmen.

Jag var alltså till stickcaféet idag på eftermiddagen. Det var som vanligt riktigt, riktigt trevligt. Vi satt utomhus hälften av tiden. Annars skönt, men stolarna var inte riktigt bekväma att sitta i och sticka.

Det är flitiga kvinnor, som stickar, stickar och stickar...
Sommarfräsch är den här stickningen, som ska bli en handduk av restgarner. Nu vill jag också sticka en handduk.

Blåvita sockor...

... och lila sockor med samma mönsterstickning.
Själv stickade jag också sockor, men det Nallegarnet randar sig alldeles själv, så det är bara att sticka på. Lättsamt och bra, så man inte råddar bort sig.

Inga kommentarer: