lördag, maj 05, 2018

Tjuvkikat

– E du int rikit klok, stönade morfar i huset igår morse från sängbottnen då jag steg upp strax efter klockan fem.
– Jag sa ju att jag behöver mörkläggningsgardiner, kvittrade jag glatt.
I morse tog jag det lite lugnare och steg inte ens upp klockan sex. Nej, jag tänkte att klockan sju kan vara lagom, i synnerhet om jag ska vara någorlunda pigg ikväll.

Igår var jag iväg och tjuvkikade på konstutställningen, som öppnar på Stallvinden i Bruket idag. Det var pressvisning och konstnärerna, fem kvinnor, höll på att hänga upp sina verk. Där på vinden finns tre olika gallerier.

I det ena samsas Annika Ruuska och Jaana Tuomisto med sin utställning Face to Face. Ruuska målar i akvarell och akryl medan Tuomisto arbetar med grafik. Tavlorna mot väggen är alltså gjorda av Ruuska och grafiken på golvet av Tuomisto.

En del av Annika Ruuskas ansikten.

En grafik av Jaana Tuomisto. Hon gör endast ett unikt exemplar av varje. Konstnärerna använder inga modeller, så ansiktena föreställer inte en viss person, utan de visar mera på olika tillstånd hos oss människor.

I mittersta galleriet sprakade det av färger för där ställde Carita Nissinen ut.

 Hon använder en spännande teknik där hon häller ut akrylfärg på duken för att se vilka figurer som framträder. Dem förbättrar hon sedan med hjälp av olika redskap.


Ja, nu ser ni varifrån jag fick det där att jag just ska ha en  rosa kappsäck!


I det tredje galleriet ställer Katariina Souri ut tavlor och Eliya Zweygberg två skulpturer gjorda i hönsnät.

Souri har alltid målat djur. De här stiger fram som mytiska gestalter ur sagor och sägner. Hon drömmer ofta om lejon, så det finns en hel del av dem.

Men hon målar också små varelser, som den här trollsländan.

Det här är min favorit, så skir och så fin färgkomposition.

Utställningen är öppen till den 10.6, under tisdagar – söndagar, klockan 11 – 17. Inträdet är fritt. 
Det lönar sig absolut att gå och se på de här verken, för de är alla fina. Att gå på konstutställning behöver inte vara så högtidligt och det är inte konstigt eller svårt. Bara att ställa sig framför tavlan, se på den, låta sig sugas in i den och få en liten aha-upplevelse.

Med En sländas andetag önskar jag er alla en riktigt skön fortsättning på lördagen.




Inga kommentarer: