lördag, juni 09, 2012

Bloggträff

Som jag skrev igår var det idag den stora dagen då jag skulle iväg på bloggträff. Styrde min Adam-plåtlåda mot grannstaden och kom fram utan bekymmer. Problemen börjar ju egentligen först i staden, för det är svårt att hitta någon plats för sin plåtlåda. Jag parkerade på behörigt avstånd där det var gratis att stå. Och bra var det för sex timmar gick åt till umgänge med de andra genomtrevliga bloggerskorna. Tänk så ofta jag hade varit tvungen att flytta bilen under den tiden. :)

Vi startade vid Hotelonni invid domkyrkan.
- Hej! Jag är Sanne Så Vitt Jag Vet
- Hej! Jag är Inge Nallepuh
Så lät våra presentationer och när vi kom till bloggnamnen nickade vi igenkännande. Efter lite te och kaffe vandrade vi iväg. Gamla stan är vacker, med smala gränder, gamla vackra trähus, affärer med spännande innehåll och fina skyltar.
Orkade inte släpa min kamera med så bilderna kan ni kolla in hos Sanne och Tant vit & beige. Till saken hör att den sistnämnda inte alls var klädd i vare sig vitt eller beige.

Vi tittade in affärerna, men själv köpte jag inte så mycket annat än handkräm av Crabtree & Evelyn från Sevelyn. Granatäpplen ultra-moisturing hand therapy skall väl göra mina händer mjuka och fina. Kan behövas när jag skall virka och sticka! :)

Lunchen intog vi på Johans. Mysigt i brasrummet och god sallad för att nu sen inte tala om efterrätten!
Vi pratade, pratade och pratade. Småningom hamnade vi på gatan igen. Och hur det nu var så gick jag in i farliga affären. Inte mitt fel, det var ju dom andra som...

Jag rusade iväg till billiga hörnet. Men va nu då? Helt tomt, inte en endaste garnkorg med förmånliga fynd.
Då kom bloggvännerna till hjälp. De hade hittat garnkorgarna på andra sidan väggen och dit styrde jag mina steg automatiskt. Vad som sedan hände... Ja, inte tog jag de där fina merino-silk-nystanen inte. Och inte behöver jag nystan heller så... :)
En museiregistrerad skönhet, som stod parkerad utanför farliga affären fångade jag med mobilkameran. En Morris.

Vi hann också ett varv till marknadsstånden vid ån. Duktiga oss och tur att jag endast hade plastkort i plånboken.
Avskedskaffet intogs i Café Fanny vid rådhustorget. Underbart god vitchokladlime tårta. Alla tre etablissemang var nya för mig. Brukar nästan alltid fastna i Café Helmi när jag är i Gamla stan.

Tack, Ingeborg, Sanne, Tant vit & beige, Tini och Livet på Sjögård för en trevlig lördag!
Hoppas vi ses igen i höst!

10 kommentarer:

tilda sa...

Ett som är säkert...nästa gång skall jag vara med!!!Och då skall jag ha avbytare! Så är det!

Livingroom sa...

Jätteroligt att igen få lära känna några nya bloggare. Vilken skoj träff vi hade det med mycket prat, skratt, nya affärer och god mat. Såg inte alls vad du fyndade i den farliga butiken ,höh! Ha en skön söndag! Kram!

Inge sa...

-> Tilda: Absolut. Du måste vara med och du bara måste få avbytare, annars...

Inge sa...

-> Ingeborg: Tack själv för att du ordnade allting så bra. En verkligt lyckad träff! Härligt att få träffa er alla.
Hoppas att du också får en fin söndag! Kramis

Tinis vita hem sa...

Det var roligt att träffas, ser redan fram emot nästa bloggträff :)
Ha en fin söndag!
kram Tini

Inge sa...

Tack Tini! Att träffas var jättetrevligt. Hoppas vi hittar ett mysigt ställe att träffas på i höst. Ser fram emot det. Kramis

Monica sa...

Tacka själv Inge!

Super att träffas när vi ändå är bekantasbekanta ;)
Jag visste vi skulle få roligt, men att det blev så lyckat kunde inte denna Tant tro.

Jag har nyss dekorerat kakorna och startar mot Hyvinge :)
Ha en fin söndag
Monica (tant blå-vit ;))))

Inge sa...

Ja, tänk så litet vårt svenskfinland ändå är. Dottern var förresten på en kort visit på eftermiddagen.

Hoppas det blev lika lyckat som bloggträffen i Hyvinge och att kakorna hade fin åtgång.

Så Vitt Jag Vet sa...

Min kommentar måste ha åkt ut i vida världen... Men nu försöker jag... Härligt att träffas. Vi skulle ha kunnat preppla in till små timmarna !
Du bongade oxå den gamla bilen !
Ha det bra!
Kraam
Sanne

Inge sa...

Håller helt med dig om att tiden tog slut alldeles för fort och att vi hade jättetrevligt. Kanske vi borde ordna bloggläger nästa gång? Eller pyjamasparty så man har hela natten på sig att preppla? :)
Men, men då blir det förstås ännu svårare att komma hemifrån.
Jepp, bongade bilen. Har faktiskt en liten klockarkärlek för gamla bilar. Helst då engelska, som Jaguar eller Triumph. Den här Morrisen är ju också engelsk. Den biltillverkningen startades redan år 1913.
Ja, alltså det var ju det där med trivia! :)
Lycka till med kursen!
Kramis