fredag, juni 08, 2012

Fyndigt värre

Far i huset skulle igår ta itu med ett och annat utomhus hade han tänkt. Sen ringde telefon och så började han leta efter grejer, som han trodde fanns här inne och...
Ja, sen gick det som det gick. Plötsligt hade han tömt två övre skåp på allt bråte.

Här behövs säkert en liten förklaring för de oinsatta: Vi bor alltså i ett urgammalt fallfärdigt hus byggt år 1904. Utan att gå in på desto fler detaljer kan konstateras att det i köket finns super opraktiska skåp i väggen och ovanför dem finns alltså övre skåp. De skåpen har sedan begynnelsen tillhört karlfolket. Innehållet i dem är rent av häpnadsväckande. Allt från svetsgrejer  och verktyg till rödvinsflaskor samsas i extrem oordning. Tyvärr hålls inte verktygen enbart på denna nivå utan återfinns lite varstans i huset. Men så länge motorsågen inte står direkt på köksbordet kan jag inte klaga. Mina garn finns ju också överallt i huset. Far i huset påstår att vilken garderobsdörr han än öppnar får han flera kilo garn i huvudet. Förstår inte hur det kan komma sig? Tror att han överdriver. ;)

Alltnog, med huvudet långt inne i övre skåpen och farligt balanserande på en högstol stod far i huset igår och hojtade över varje liten grej han hittade. Allt emellanåt klättrade han ner och kom fram till mig, som på order av honom själv, satt framför datorn för att vakta hans livsviktiga e-post, som inte kommit fram ens idag.
Hans nedklättring berodde på extra ordinära fynd, som ibland gjorde honom förvirrad och ibland rent av exalterad. Där hittades den trearmade ljusstaken som vi fått i gåva av hans ingifta släkting, en koppartavla jag fått av mina faddrar, barnens luftmadrass, lite leksaker, samlarkort från Kellogs förpackningar osv.
Nyttiga saker som gravljus, en påse blåklintsfrö, värmeljus, ett myggljus, glödlampor, serpentiner osv hittades också. För att nu inte tala om alla spikar, nubbar, skruvar och allt möjligt annat småkrafs.
Konstaterades att det kan vara bra att städa skåpen ibland. Finns mycket vi inte behöver köpa på tid och evighet.

Bästa skåpfyndet tog jag hand om; en flaska Finlandiavodka med lime smak. Kan vara bra  att ha i midsommartid. Undrar om den duger som nubbe till sillen?
Och varifrån kom då flaskan? Hur länge har den varit där? Vi vet inte säkert, men eftersom den fanns i en Alko plastkasse misstänker vi att den är ett tack för utfört traktorarbete.
Den här djupdykningen i övre skåpen var onekligen intressantare än att gå på loppis. I synnerhet som ingen av oss visste vad det gick att hitta i skrymslena.

Det här var alltså efter tisdagen. Då besökte vi återvinningscentralen i grannstaden. Minstingen skulle behöva en soffa. Fadern vandrade runt och jag lommade efter. Såg ett snyggt skåp, dukar, massor av tekniska grejer och stannade förstås till vid bokhyllan. Grabbade tag i Karin Månsdotter av Mika Waltari och en Midsomer Murders bok på engelska. Sen vandrade jag mer eller mindre planlöst omkring medan far i huset tittade på diverse attiraljer och kom i samspråk med än den ena än den andra. Sen sjönk han ner i en fåtölj och började prata riktigt på allvar.
Då tog jag sikte på en herreman av yngre årsmodell och frågade artigt om prisuppgifter på ett riktigt trevligt litet hus där det stod ÖSTRA NYLAND på taket. Det var ett broschyrställ av trä och riktigt kul, skulle ha passat perfekt till mina mönstertidningar, men lite för dyrt tyckte jag.

Så jag frågade på två stora röda pusselbitar istället. Den yngre mannen kom med mig, tittade ömsom på bitarna och ömsom på mig
- 2, 50/bit, sa han efter en stunds funderande.
- Du får böckerna och de här gymnastikmattorna för 6 euro.
- Ja, ja, jag tar dem.
I ordnad tropp vandrade vi iväg till kassan. Far i huset var fortfarande inbegripen i en hetsig politisk diskussion. Den yngre mannen och undertecknad stod och väntade, väntade, väntade...
Och blev ganska övertygade om att de där männen i soffan och fåtöljen snart skulle ha löst eurokrisen, men så kom det en tredje karl in. Han ville bli av med sin gräsklippare och berättade om märke och motor..
- Ahaa, sa männen unisont och rusade utomhus. Plötsligt stod de alla tre runt klipparen och hummade och mumlade och visste minsann vad och var felet fanns och...

Jag och den yngre mannen stod fortfarande vid kassan.
- Se nu, så fort det kommer in en maskin är alla karlar runt den, sa den yngre mannen och tittade medlidsamt på mig. Efter en god stund kom äntligen far i huset med bestämda steg mot kassan.
- Jag tar den, sa han och viftade med betalningssedeln.
- Men, jag måste betala mitt också.
- Nej, du får det på köpet. Husbonn får betala, sa den yngre mannen vid kassan och log från öra till öra.
WOW! Ni förstår att jag älskar det där stället.

Vid bilen hajade far i huset till.
- Vad ska du med de där, ropade han och pekade på mina pusselbitar.
- Det är gympamattor
- Va, ska du yoga på dem, frågade han medan han lastade in gräsklipparen och sedan mattorna i bilen.

Ha, ha, inte ska jag yoga på dem. Nej, de kommer till nyttigare användning. Gissa vad jag tänker använda dem till?
Så glad över mitt röda fynd. Ska testa det i rödaste rappet! :)

I morgon ska jag på bloggträff till grannstaden. Är verkligt skraj. Har kollat in de andra bloggarna och de spelar nog i en helt annan division än undertecknad. Sån lanttis som jag är får vi hoppas att jag på något sätt kan föra mig utan att helt skämma ut mig!
En riktigt trevlig helg till er allihopa!



Inga kommentarer: