måndag, mars 11, 2013

En virkad korg

På något oförklarligt sätt verkar det som om Tilda och undertecknad  gör liknande saker, om ni undantar då det att jag inte syr, inreder, lagar mat eller bakar.
Men i lördags när jag fick för mig att nu måste jag bara få virka med lite matt-trasetrikå, så vad gör Tilda då? Jo, hon sorterar förstås mattrasor!


Själv sorterade jag inget, men grävde lite. Fanns inte mycket grått, men tillräckligt och det var ju huvudsaken. I ett huj under lördagskväll och halva söndagen hade jag åstadkommit den här:

Modell: Virkad korg, mönster från Kauhavan kangasaitta. Svensk översättning hittar ni i Jaanas pyssel- och handarbetsblogg. Därifrån tog jag mitt mönster.
Garn: Matt-trastrikå
Åtgång: 1 144 g
Virknål: Nr 10
Strategiska måtten: Diameter 29 cm, höjd med handtag 28 cm och utan 24 cm. Min är alltså lite större än i beskrivningen.

Skuld till sparbössan: 23 (blir 22,88 ny, men sånt kan man ju inte räkna) nystan á 50 g * 2,50 = 57,50 € + 2,- för färdigt projekt = 59,50 €. Och så avrundar jag uppåt till 60 euro.

Korgen fick ett nytt hem redan igår. Far i huset var om möjligt ännu mera spänd på mottagandet än undertecknad. Men både födelsedagsbarnet och dottern i grannstaden verkade gilla skapelsen. Skönt!



4 kommentarer:

tilda sa...

Så fin korg! Nu måste jag nog härma dig och virka en sån åt mig med...jag har ju matt trasor i minut och parti:) H.Tilda

Inge sa...

Så bra att vi kan inspirera varandra så här över nätet. Själv har jag funderat på att virka de där bomullstrasorna till bordstabletter till sommarens utebord. Tänker mig en oval av något slag. Ska lite fundera och sedan slå till nästa månad. :)
Har du förresten tips på vad man kunde göra av mattrasor i nylon och annat konstfiber? Göra en brasa av dem?

Monica sa...

Vad fin och jämn den är...
Snygg färg också.

Ha det bra
Monica

Inge sa...

Tack!
Tyvärr är det slut på den där färgen nu...
Ha det gott!