lördag, juli 30, 2016

En liten hög

- Har du fått dina nya glasögon redan, frågade mamma i måndags när vi talades vid i telefon.
- Hur visste du att dom kommit, undrade jag som hade fått ett sms från optikern att glasögonen var färdiga.
Tänk om mamma är synsk?

I tisdags på morgonen var jag iväg efter dem.
- Nå, har du skaffat en Gold Wing redan, frågade optikern.
- Näääe, svarade jag medan jag febrilt funderade hur hon kunde veta att jag var intresserad. Var hon också synsk?

Vi diskuterade motorcyklar och optikern förvånade mej igen då hon visste att det var fråga om V6 motorer.
- Hur vet du det, frågade jag omåttligt nyfiken.
- Det stod ju V6 på en del motorcyklar.

Åhå, det hade jag missat, att det liksom stod på hojarna. Nog vet jag vad det är för motor i dem, men att det dessutom står utskrivet klart och tydligt...

 
Och det var inte det enda jag missat. När jag kommit hem med mina nya glas och skulle ta dem på mej blev jag mäkta förvånad över fodralet. Där står det Kalevala Jewelry utanpå. 
Men alltså hade jag köpt Kalevala Koru-bågar? HUPS! Det visste jag inte.

Tänk så tokigt att jag inte ens har koll på vilka bågar jag har köpt! Måste bero på att jag blev stormförälskad i ett par lilafärgade bågar, som tyvärr visade sig finnas enbart i barnstorlek. Men de här passar mej nog också riktigt bra, tror jag? Åtminstone har ingen ännu vågat säga nånting annat än. Fattas bara! Optikern har ett bra öga för vad som passar minsann!

Far i huset löste för övrigt mystiken kring optikern och Gold Wing.
- Minns du den där kvinnan som hälsade på dig när vi såg på ljusparaden. Den där kvinnan du inte riktigt kunde placera, frågade han i onsdags på hemvägen från Hangö.
Och visst sjutton mindes jag, för det var ju optikern jag hälsade på där och då. Hur kan jag ha varit så ouppmärksam?

I tisdags åstadkom jag en sån här liten hög. Gissa vad jag höll på med då?

Inga kommentarer: