lördag, maj 13, 2017

Kalas, kalas!

I morse fick en och annan kaffet eller teet i vrångstrupen då de tittade ut genom fönstret och såg att flaggan vajade på halvstång. Hastigt gick höghusinvånarna igenom alla som bor i trappan och funderade vem som drabbats. Så gör man alltså i småstäder, antar att det är helt annorlunda i storstäder?
Flaggningen var för vår pensionerade president Mauno Koivisto, som gick bort igår. Förutom flaggningen idag så har han höjts till skyarna i alla tv-kanaler och av alla politiker. Undrar om det alltid är så att man blir duktig och bra så fort man är död?

Vi har varit på dotterns födelsedagskalas i grannstaden idag. Och det var riktigt, riktigt trevligt. Vi hade mamma med oss och sammanstrålade hos dottern med de två äldsta sönerna, den nästäldsta fru och minstingen. Tiden fick vingar och vi hann som vanligt inte umgås tillräckligt. Hinner man någonsin det?

Vi blev bjudna på supergoda kakor:
Skinksmörgåstårta,

tjinuskitårta (kolatårta),

macroner och bebéer. Alla godsaker här ovanför var inhandlade i Café Cabriole. Mums!

Pricken över i:et var de roliga fågelservetterna och goda chokladkexen. Ett stort tack till dottern för fint kalas.

Man kan inte precis ta flyget från grannstaden, men där snurrar en hel del plan på låg höjd om det blir köbildning på Helsingfors-Vanda flygplats.

Vi tog min plåtlåda både till och från grannstaden. Far i huset fick bromsarna luftade i morse och så sköljde han ännu av min bil innan vi körde iväg. Tack för det!

Äldsta och yngsta sonen skötte en 70-års uppvaktning, som vi andra tyvärr inte hann till. Tack för det!

I grannstaden bongade min mor, far i huset och undertecknad en gråhäger. Helt otroligt. Det verkar som om fåglarna bara dyker upp om man har ögonen med sig. Med god tur kanske vi får ihop 50 arter detta år.

När jag senare på kvällen stod på en parkering i stan tillsammans med minstingen och väntade på den nästyngsta, kom det en röd bil och tutade. Jag såg lite misstänksamt på karlen ifråga och hörde en kvinnlig röst ropa:
- Kom nu hit.
Nå, dit gick jag utan att riktigt veta vem det var, som ropat. Och där vet ni, där var min forna kollega från grannstaden. Vi fick oss en trevlig liten pratstund medan hennes man var iväg till St 1. Ett trevligt oplanerat möte på lördagskvällen.

Jag hoppas nu innerligt att ni inte sitter med något gammalt Windows XP. Om ni gör det, så skall ni omedelbart uppdatera programmet, så att ni inte råkar ut för det skadliga WannaCry, som har hunnit sätta flera system världen över ur funktion.

Nu ska jag avsluta den här fina lördagen med att se på Eurovisionen. Ikväll gäller det! Heja alla bidrag som är med i finalen. Jag har ingen given favorit och jag tänker som vanligt inte rösta, så det kanske är mitt fel om fel låt vinner? :)

#blogg100_2017_74



Inga kommentarer: