måndag, maj 29, 2017

Premiär

Idag när klockan var 16.05 ansåg jag att min arbetsdag var över. Då gick jag helt enkelt ut på balkongen, satte mej ner och njöt av solen. Premiär för utestickning alltså för min del. Tjohooo!

En timme senare ringde unga husbonden:
- Ska vi far ti mommos?
- Jaaa.
- Kommer du efter oss?
- Jaaa.

Så jag lämnade balkongen och hämtade upp son + sambo och så iväg norrut.
Mamma bjöd på plättar och unga husbondens sambo på rabarberpaj! Mums! Premiär även för rabarbern.

På köksbordet står nu vackra doftande blommor i ett whiskyglas. Premiär även för dem!
Stort tack för godsakerna!

Och så har jag faktiskt varit iväg till stan på möte, hann jobba lite på min arbetsdator och framför allt byta lösenordet, innan jag tog den under armen och tog med den hem. Nu är mitt skrivbord på jobbet alldeles tomt och så ska det vara när renoveringsgubbarna kommer nästa vecka.

Och så var jag ännu iväg på mammografi. Jag hann knappt sätta mej ner och vänta förrän jag fick gå in och klä av mej på överkroppen. Då satt där två andra damer, som hamnade och vänta. Stackars dem och vilken tur att jag anlände precis i tid.

En steglits kom på besök ännu idag. Är det normalt? Ska jag ringa till Naturväktarna i torsdag och fråga?

Hacke har varit alldeles vild!

Snart har han hackat sig igenom den här stolpen. Undrar vad han riktigt hittar där? Gömmer han frön och godsaker åt sig, eller?

Och så till nånting helt annat:
Perfekt korg för hobbyrummet och garnen. Och nej inga bultar här inte! Undrar varifrån man får tag på så här fina korgar?

Apropå bultarna ännu: Vet ni vad? Jo, far i huset hittade på det där med bulten när han skulle fixa bromsröret på min plåtlåda!!! Fy skäms på honom! Han hade ser ni inte riktigt ork att ta itu med det där jobbet just då, så... *djup suck*

Nästa gång tror jag att jag konsulterar mr J direkt. Verkar vara betydligt enklare.
Å andra sidan, när han själv hade konstiga ljud i sin riskokare (= japanskt bilmärke), så bytte han växellåda. 
Ljudet fortsatte! Så vad säger det om hans bilreparationsförmåga? 
Han fick ta sig en ny funderare och bytte sedan en bult i hjulupphängningssystemet. Och tro mej, ni vill inte veta mera detaljer!
Nä, bäst att hålla sig till stickning och virkning och strunta i bultar och bilar!

Hoppas att ni har haft en lika fin måndag, som undertecknad!

 #blogg100_2017_91

4 kommentarer:

Tarja Ekholm sa...

Ihanaa!! Lättyjä!! Haluaa kanssa :)! Tikli on niin kaunis lintu :)

Inge sa...

Joo, se on kaunis. Se viheltää aina kun se tule.

Anonym sa...

Här ännu en som vill ha plättar :-) Plättar med jordgubbssylt. Utan vispgrädde går också.

I min fågelbok är det riktigt att steglitsen häckar i södra Finland. De tycks vara nästan tama, alla fåglarna hos er. Fina bilder!!
Jag har ett sådant ståhej o nästan stress med våra steglitsar, har ett eller två par som bor här hos oss. De är nyfikna, de kommer
nästan fram till mej o läsa dagstidning med mej, alltså ute på terassen.
Idag såg jag hur de gjorde småttingar med varandra. Och jag springer ju genast med kameran när jag siktar en fågel.

Jag tror att GARNkorgarna kommer att hitta dej, de hittar dej nog, du behöver inte söka. Men gå t.ex. på kirppis ändå.

Inge sa...

Oj, plättarna är tyvärr slut. Far i huset fick de sista i måndags, liksom sista biten rabarberpaj.

Tack för infon om steglitsarna. Vi har hittills endast sett dem på vintern, så därför är jag så förvånad. Nu har här endast varit ett exemplar, så jag vet inte var de andra är. Kanske i skogen. De gillar allra bäst att bli matade med hirs. Mums, säger de och anländer i flock.

Jo, ingen fara med korgarna. Tids nog... Allra först ska jag bearbeta far i huset så jag ens skulle få hyllor i det där bastanta gamla björkskåpet, som finns i hobbyrummet. Hyllorna finns färdigt sågade och har nu väntat i garaget i över ett års tid. Varje gång jag frågar om jag skall göra jobbet själv, blir jag strängt förbjuden. Men sedan händer det inget... Jag odlar mitt tålamod och bidar min tid. :)