fredag, maj 05, 2017

Recept på Ålandsgurkor

Här kommer nu äntligen det utlovade receptet på Ålandsgurkor:
Hoppas att ni kan läsa det. Min mamma hälsar att hon inte brukar lägga i atamon, för ingen har tålamod att vänta en vecka på att gurkorna skall bli färdiga. Det måste man göra om man har i atamonlösningen (konserveringsmedlet).
De gurkor hon gjorde nu är inte heller av frilandsgurkor utan av vanliga slanggurkor. Det är ju inte riktigt säsong för frilandsgurkor just nu, om vi säger som det är. Till all tur fanns det förmånliga slanggurkor i den ena kedjans mataffärer före valborg. Dillkronor finns det ju inte heller att få tag på nu, men dill finns ju, tack och lov. Den här gången hade mamma skalat gurkorna, men det är inte alls nödvändigt.
Ålandsgurkorna passar till precis allt. Min egen absoluta favorit är gurkorna som pålägg på mammas hembakta jästbröd. Mums!
Lycka till med gurkorna!

Idag har jag varit iväg med min hulda moder på potatisfredag. Och trots att etablissemanget har bytt ägare var det lika gott, som vanligt.

Efterrätten är minst lika viktig, som varmrätten. Man ska inte fuska bort desserten.
Här är choklad i bottnen och utanpå, i mitten en mousse med blåbär och körsbär. Himmelskt gott!
Längtar redan till min nästa lediga fredag, men det lär nog nu dröja ett tag till dess.

Sedan undrar jag om ni förstår er på män? Mina fyra söner och far i huset till trots, så har jag svårt att förstå männen ibland.
I kväll då far i huset kom hem, hummade han lite obestämt om en vit skjorta. 
Nej, han hade inte kollat den. Det fick jag göra. Uj, uj, uj, alldeles svart i kragen och på manschetterna. Gissa när han skall ha den? Jo, imorgon förstås. Och hur länge har han vetat om det? I över en veckas tid!
Så kan nu någon av er, som är klokare än undertecknad förklara för mej två saker:
Varför hänger man in en smutsig skjorta i garderoben?
och
Varför ser man inte i tid till att ha sin enda vitskjorta i skick då man långt på förhand vet att den behövs?
Ja, se karlar!

  #blogg100_2017_66

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för receptet!
Här ska testas att göra gurkor!

Inge sa...

Håll till godo och lycka till med gurkorna. Hoppas att dom blir lika goda, som min mammas!