onsdag, maj 03, 2017

Ymnighetens bord

Idag öppnades Mi:s och Vakos jubileumsutställning, Ymnighetens bord i Almska gården.  Och vet ni vad? Jo, jag är imponerad. Här har konstlärarna och textillärarna igen byggt upp en helt fantastisk utställning, som visar hur duktiga våra kursdeltagare och lärare är. Helt underbart, inspirerande och verkligen sevärt. Jag hoppas att ni alla hastar iväg och ser på utställningen i rödaste rappet!


På Ymnighetens långa bord hittar ni en massa olika saker, som visar på våra kursers mångfald. Den här fina dockan hälsar besökarna välkomna. I bakgrunden en del av mina "halshuggna" kolleger! :)


I andra ändan av bordet sitter den här stackaren med trasig strumpa.


Och mitt på bordet tronar den här prinsessan på en vacker duk.


På bordet hittas allt möjligt.

 Här finns mycket att se på och beundra.


Ett vackert träarbete, i bakgrunden ett ostkar.


Tovning är roligt.


Minns ni mina olycksaliga Qvidi-Mina-rutor? En sådan här tröja borde jag ha åstadkommit, men...




Konstnärerna verkar ha en förkärlek för kattmotiv och inte mej emot!


Knyppling kommer jag nog aldrig att våga mej på. Det är för mycket räknande, men vackert.


Glasarbete är en konst för sig...


... och det här fatet gillar jag skarpt. Gissa varför? Just precis, det är ju mina färger. Men, men, det är nog opraktiskt med ett sådant här fat, som inte går i diskmaskinen. Dessutom skulle jag hela tiden vara rädd för att det skulle gå i kras, så jag skulle knappast våga använda det.


Jag önskar att jag skulle vara händig och kunna renovera möbler så här fint.


Det är något visst med handens verk, här superfina statyer på en vacker vävd duk.


Jag önskar att jag skulle kunna brodera...


... och jag önskar att jag kunde sy...


Vem skulle inte vilja ha så här vackra underkläder?


Och nu gäller det nog att gräva fram alla gamla jeans och låta kreativiteten flöda...

Som sagt, en fantastisk, härlig och inspirerande utställning, som innehåller mycket, mycket mera än det jag visat här. Kunde ju inte fota allt heller. Det lönar sig absolut att sticka in sig där. Utställningen håller på till den 13.5 och är öppen dagligen mellan kl 12 - 17 förutom söndagen den 7.5.
Tilläggsöppet är det i början av nästa vecka kl 17 - 19.30. Måndagen den 8.5 är det Stickcafé, tisdag 9.5 är det Dockträff och onsdag är det Surfplattkväll med undertecknad. Ingen förhandsanmälning behövs. Varmt välkomna!

Idag har jag också hunnit göra nånting, som min hulda moder inte alls gillar: Jag har rivit upp! Igår började jag ivrigt på ett nytt projekt. Stickade de första sex varven och tyckte inte att uppläggningen + följande varv var snygga. Så efter att ha sovit på saken, tog jag till det drastiska beslutet att riva.
- Det gör inget. Det ska ju se hemstickat ut, försökte min mamma övertyga mej. Men då var det redan försent!

  #blogg100_2017_64

Inga kommentarer: